گزارش و تحلیل

بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران ؛ گزارش ماه آبان بازار ارزهای دیجیتال

بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران

در آبان امسال، بازار بیت کوین ایران نزدیک به تحقق یک رکورد جدید، برابر با آمارهای نجومی آبان ۱۴۰۰ می‌شود. از جانب دیگر، تاثیرگذارترین وقایع جهانی نیز در همین دوران شکل گرفته است. در این مقاله به تحلیل مهم‌ترین رویدادهای بازار ارزهای دیجیتالی در آبان‌ماه پرداخته‌ایم و به بررسی تحولات اساسی بازار هم می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتالی، با دستاورد افزایشی ۱۰.۶ درصدی در طول آبان‌ماه (مطابق با تقویم میلادی از ۲۳ اکتبر تا ۲۱ نوامبر)، رکورد قابل توجهی از حدود ۱.۲۷۲ تریلیون دلار به بیش از ۱.۴ تریلیون دلار داده‌اند. این میزان بی‌سابقه‌ترین افزایش ارزش مشاهده‌شده از زمان ورشکستگی اکوسیستم ترا در اوایل ماه مه ۲۰۲۲ (معادل با اردیبهشت ۱۴۰۱) تاکنون به شمار می‌رود.

گزارش ماه آبان بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران
 تغییرات ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در ماه آبان
در ماه آبان، به خلاف سابق در شهریور و مهر، بیت کوین عملکردی قابل توجه از خود نشان داد. افزایش چشمگیر ۱۵ درصدی در انتهای مهر ماه، ارزش بیت کوین را در مقابل ارزهایی نظیر پزو آرژانتین، نایرا نیجریه، لیر ترکیه، کیپ لائوس و پوند مصر به بالاترین سطح تاریخی آن رسانده است. این رمزارز ماه را با قیمتی افزون بر ۳۷٬۰۰۰ دلار به پایان برد که این رقم، بالاترین ارزش ثبت شده طی ۱۸ ماه اخیر می‌باشد.

این افزایش قیمت همزمان با ادامه کاهش ارزش ریال، قیمت تومانی بیت کوین را به نزدیکی رکورد ۶۸٬۶۶۴ دلاری معادل ۱٬۹۷۶٬۰۰۰٬۰۰۰ تومان در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) رساند، با دلاری که ۲۸٬۷۷۸ تومان قیمت داشت. این دیجیتالی رمزپول، ماه آبان را با قیمتی از حدود ۱.۶ میلیارد تومان در صرافی‌های داخلی شروع کرد و در ۲۴ آبان به اوج ۱.۹۳ میلیارد تومانی خود رسیده و ماه را با قیمت تقریبی ۱.۸۸ میلیارد تومان به اختتام رساند.

گزارش ماه آبان بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران
نمودار تغییرات قیمت بیت کوین و نرخ برابری تومان آن در ماه آبان
شاخص ترس و طمع در بررسی احساسات بازار رمزارزها نقش مهمی دارد و نوسانات آن تحلیلگران را در پیش‌بینی رفتارهای آینده بازار یاری می‌رساند. در ابتدای ماه آبان، این شاخص با جهش به رقم ۵۵ رسید، در محدوده خنثی قرار گرفت و طی ماه ادامه پیدا کرد و به عدد ۷۳.۶ افزایش یافت، که نشان‌دهنده محدوده طمع است. این میزان از طمع می‌تواند نشانه‌ای باشد که بازار ممکن است در آستانه تجربه یک اصلاح قیمتی باشد، چرا که اغلب اوقات، طمع بیش‌ازاندازه در بازارها می‌تواند منجر به فروش‌های ناگهانی و کاهش قیمت‌ها شود.
گزارش ماه آبان بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران
تغییرات شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال در ماه آبان

دلار در طول آبان با ثبات بیشتری نسبت به مهر ماه حرکت کرد . طی ماه آبان، دلار آمریکا تغییرات قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با ماه مهر نداشت و با ثبات نسبتاً زیادی معامله شد. این موضوع به نوعی با تحولات جهانی و التهابات بازار ارز متفاوت است. ارزش دلار بدون تجربه جهش چشمگیری، از نرخ ۵۰٬۷۰۰ تومان در ابتدای آبان، به آرامی افزایش یافت و در پایان ماه به قیمت ۵۰٬۸۳۰ تومان رسید. این نوع رفتار بازار می‌تواند نشان دهنده استقرار شرایط اقتصادی یا تدابیر سیاستگذاری موثرتر در کنترل بازار ارز باشد.

گزارش ماه آبان بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین در آستانه رکوردشکنی در ایران
نمودار نوسانات ریالی دلار و تتر در ماه آبان

مهم‌ترین اخبار داخلی و خارجی آبان

نوامبر سرشار از اتفاقات مهم برای بازار ارزهای دیجیتال بود و برای بیت کوین به‌ویژه خبرهای خوبی آغاز شد. در دوم آبان (۲۴ اکتبر)، دادگاه استیناف ایالات متحده از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خواست تا درخواست گری‌اسکیل برای تبدیل صندوق اعتماد بیت‌کوین خود به ETF اسپات را مورد بررسی قرار دهد.

در دهم آبان (یکم نوامبر)، با اعلام خبر عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، که تصمیم به حفظ آن در بازه ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد گرفته بود، احساس مثبتی در بازار ایجاد شد. این تصمیم پس از نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال در واشنگتن دی سی اعلام شد.

اکونومتریکس در یازدهم آبان (دوم نوامبر) گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه نوسانات قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه رسیده است. در این گزارش، ادعا شده است که ارزهای دیجیتالی، خلاف دهه گذشته، یک دوره ثبات بی‌سابقه‌ای را در سال جاری تجربه کرده‌اند، با نوسان در محدوده ۲۰ تا ۴۰ درصد.

در دوازدهم آبان (سوم نوامبر)، هیئت منصفه دادگاه، سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار صرافی رمزارز ورشکسته FTX را در تمامی هفت اتهامات مطرح شده مجرم شناخت. دادستان پرونده ادعا کرده است که بنکمن فرید مرتکب یکی از بزرگترین تقلب‌های مالی در تاریخ آمریکا شده و ممکن است تا حداکثر ۱۱۵ سال حکم زندان دریافت کند.

هفدهم آبان (هشتم نوامبر)، گزارش سی‌سی‌دیتا منتشر شد که نشان داد پس از چهار ماه کاهش، حجم معاملات اسپات در صرافی‌های متمرکز افزایش یافته است. بر اساس داده‌های این گزارش، حجم کلی معاملات ارزهای دیجیتال در ماه اکتبر ۸۷.۲ درصد نسبت به ماه سپتامبر افزایش یافته و به عدد ۶۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

در بیست و دوم آبان (سیزدهم نوامبر)، سختی شبکه بیت کوین پس از رشد ۲.۳۵ درصدی نسبت به دوره قبل، به رکورد تازه‌ای ۶۴.۴۸ تریلیون رسید. این ششمین افزایش متوالی در سختی شبکه از بیست و هشتم شهریور محسوب می‌شود.

در همان روز، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، انتقادی به رفتار بانک مرکزی در موارد مربوط به رد ارزهای دیجیتال ورزید و ابراز امیدواری کرد که در صورت دستیابی به توافق با دولت، پیش از پایان دوره یازدهم مجلس، قانون‌مندی ارزهای رمزپایه در کشور انجام پذیرد.

در بیست و سوم آبان (چهاردهم نوامبر)، اداره آمار کار ایالات متحده اعلام داشت تورم سالیانه در ماه اکتبر به ۳.۲ درصد کاهش یافته است که از پیش‌بینی‌های بازار و تحلیل‌گران کمتر بوده است.

در بیست و پنجم آبان (شانزدهم نوامبر)، محمدرضا پورابراهیمی اعلام کرد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه باز هم در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او توضیح داد که گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس برای رفع ایرادات شورای نگهبان از طرح آماده شده و پس از بررسی برنامه هفتم توسعه، به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، طی دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و سیستم‌های پرداخت در بیست و نهم آبان (بیستم نوامبر)، اظهار داشت که محدودیت‌های بانک مرکزی در زمینه ارزهای دیجیتال به منظور پیشگیری از پولشویی اعمال شده‌اند.

در سی‌ام آبان (بیست و یکم نوامبر)، گزارش‌ها دلالت بر این داشتند که صرافی بایننس با وزارت دادگستری ایالات متحده بر سر پرداخت جریمه ۴.۳ میلیارد دلاری به توافق رسیده است. چانگپنگ ژائو، مدیرعامل بایننس نیز خبر از استعفای خود داد و ریچارد تنگ به‌عنوان جانشین وی معرفی گردید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا