گزارش و تحلیل

حمله ایران به اسرائیل و تاثیرات آن بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

حمله ایران به اسرائیل در ساعت پایانی شب گذشته تأثیر قابل توجهی بر بازارهای جهانی داشت. همزمان با این حملات، قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال شاهد افت شدیدی شدند و بسیاری از آن‌ها افت قیمت‌های ۲ رقمی را تجربه کردند. علاوه بر این، حملات دیشب ایران به اسرائیل باعث نوسانات شدید در نرخ دلار و تتر شد.

اگرچه تنش‌ها و درگیری‌های ژئوپلیتیک در بسیاری از مواقع تأثیر چندانی بر بازار دارایی‌های دیجیتال ندارند، اما حمله ایران به اسرائیل شب گذشته تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر این بازارها داشت و باعث افت چشمگیر قیمت ارزهای دیجیتال شد. این کاهش شدید در قیمت‌ها منجر به لیکوئید شدن موقعیت‌های معاملاتی گسترده در بازار ارزهای دیجیتال شد.

واکنش‌های بازارهای جهانی و ارزهای دیجیتال به حمله ایران بسیار مهم است. با توجه به تعطیلی اکثر بازارهای جهانی در آخر هفته، تأثیر این حملات بر بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از هر بازار دیگری بود. بر اساس گزارش‌های پیش از باز شدن بازار از منابع معتبر مانند سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، اخبار مربوط به حمله ایران باعث کاهش بیش از ۵۰۰ واحدی شاخص داوجونز (DOW) در ساعات اولیه بازار شد.

نشریه کوبیسی لتر اظهار می‌دارد که تنش‌ها و درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه باعث افزایش تورم جهانی می‌شود. این نشریه با اشاره به اهمیت تنش‌های ژئوپلیتیک و تأثیرات تورمی جهانی آنها، اظهار می‌کند:

در صورتی که بازارها در زمان انجام حمله‌های ایران باز بودند، احتمالاً قیمت نفت به ۹۰ دلار بر بشکه می‌رسید. تنش‌های ژئوپلیتیکی رو به رشد قرار است جرقه‌ای دیگر برای افزایش تورم باشند. باید گفت که سال پرنوسانی در پیش است.

افت بازار ارزهای دیجیتال و لیکوئیدیشن‌های گسترده

ارزش بازار کل دارایی‌های دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته و به طبق داده‌های کوین‌گکو از ۲.۸ تریلیون دلار به ۲.۳۲ تریلیون دلار رسیده است.

در این مدت، داده‌های “کوین‌گلس” نشان می‌دهد که بیش از ۹۵۶ میلیون دلار از موقعیت‌های معاملاتی آتی لیکوئید شده است؛ ۷۶۶ میلیون دلار از آن به موقعیت‌های معاملاتی لانگ یا خرید و ۱۸۹ میلیون دلار به موقعیت‌های معاملاتی فروش مربوط می‌شود. این داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۵۵ هزار تریدر موقعیت‌های معاملاتی خود را لیکوئید کرده‌اند.

ریزش شدید بیت‌کوین تا ۶۱ هزار دلار

تنها دو روز پیش، قیمت بیت‌کوین در حدود ۷۰،۰۰۰ دلار واقع می‌شد و حتی سعی در به چالش کشیدن سطح ۷۱ هزار دلاری داشت، اما با حملات گسترده پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، این ارز دیجیتال با افت شدیدی مواجه شد. در ابتدای آغاز این حملات، قیمت بیت‌کوین در عرض چند دقیقه چند هزار دلار سقوط کرد و بهای ارز دیجیتال برتر بازار در صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp) تا به کف قیمتی ۶۱ هزار دلار رسید.

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط کوین‌گلس، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۴۱ میلیون دلار پوزیشن معاملاتی بیت‌کوین لیکوئید شده که ۲۶۳ میلیون دلار آن به موقعیت‌های خرید و ۷۸ میلیون دلار آن به موقعیت‌های فروش اختصاص داشته است. همچنین، بزرگ‌ترین اوردر لیکوئید شده، یک اوردر ۸.۴ میلیون دلاری مربوط به خرید بیت‌کوین در صرافی ارزهای دیجیتال بایننس (Binance) بود.

ریزش شدید بیت‌کوین تا ۶۱ هزار دلار

گفتنی است که در زمان تنظیم این گزارش، قیمت بیت‌کوین بخشی از افت‌های شب گذشته خود را جبران کرده و در محدوده ۶۴,۵۰۰ دلاری معامله می‌شود که نمایانگر کاهشی ۴.۲ درصدی آن نسبت به ۲۴ ساعت گذشته است. ارزش بازار پادشاه ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱.۲۷ تریلیون دلار است که نشانگر کاهش ۱۳۰ میلیارد دلاری آن در تعطیلات آخر هفته است.

نوسان شدید تتر و نرخ دلار در بازار ایران

تتر یک استیبل کوین بوده و قیمت دلاری آن همواره برابر با یک دلار است؛ اما برای تریدرهای ایرانی، نرخ دلار و قیمت ریالی تتر اهمیت بسیار زیادی دارد و در شب گذشته، طی ساعاتی شاهد افزایش شدیدی بود. با وجود آنکه بازار سنتی ارز در ایران طی ساعات حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، تعطیل بود، اما معامله شدن تتر در صرافی‌های ارزهای دیجیتال نمایانگر تغییرات قیمت دلار در این ساعات بود.

نوسان شدید تتر و نرخ دلار در بازار ایران

در حالی که بهای ریالی تتر تا حدود ساعت ۲۳ شنبه شب، در محدوده ۶۸,۶۰۰ تومان قرار داشت و با آغاز حملات ایران، نرخ دلار و قیمت تتر به سرعت افزایش یافت. در کمتر از یک ساعت و در لحظات نیمه شب بامداد نرخ ریالی تتر به بالاترین سطح خود رسید و رکورد ۷۲,۸۴۴ تومانی را به ثبت رساند که بالاترین قیمت تتر در تاریخ محسوب می‌شود.

در زمان تنظیم این خبر، قیمت خرید تتر از صرافی‌ها از اوج شب گذشته خود کاهش یافته و در محدوده ۶۹,۲۰۰ تومانی معامله می‌شود.

حمام خون آلت کوین‌ها با حمله ایران به اسرائیل

آلت‌کوین‌های بزرگ بازار نیز در شب گذشته شاهد سقوط چشمگیری بودند. قیمت اتریوم، بزرگ‌ترین آلت‌کوین بازار ارزهای دیجیتال با انتشار خبر حمله ایران به اسرائیل به زیر ۳ هزار دلار رسید.

در ساعت پایانی شب گذشته بهای اتر حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و به زیر ۲,۹۰۰ دلار رسید. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۷۳ میلیون دلار موقعیت معاملاتی مربوط به اتریوم لیکویید شده است که ۱۳۹ میلیون دلار آن مربوط به موقعیت‌های معاملاتی خرید است.

حمام خون آلت کوین‌ها با حمله ایران به اسرائیل

در حال حاضر بهای خرید اتریوم در محدوده ۳,۰۷۰ دلاری قرار دارد که نشان‌دهنده افت ۵.۲ درصد قیمت این دارایی در ۲۴ ساعت اخیر است.

همچنین در پی این اتفاق، آلت کوین‌ها بیشترین میزان ریزش را داشتند. قیمت شیبا اینو با سقوط ۱۳ درصدی، قیمت ریپل با سقوط بیش از ۱۳.۵ درصدی و قیمت آوالانچ با افت ۱۲.۴ درصدی ریزش قابل ملاحظه‌ای داشتند. همچنین قیمت سولانا در شب گذشته شاهد افتی ۱۲ درصدی بود و بهای ارز دیجیتال بی‌ان‌بی نیز حدود ۱۰ درصد کاهش را تجربه کرد.

گفتنی است که این ارزهای دیجیتال تا حدی شاهد احیای قیمت خود از افت شدید شب گذشته بوده‌اند، اما در حال حاضر تمام ارزهای دیجیتال بزرگ بازار همچنان موفق به بازیابی قیمت نشدند.

کوین دسک، در گزارش خود عنوان کرده است که بخش دیفای در نتیجه این هرج و مرج در بازار و لیکوئیدیشن‌های رخ داده، ضربه شدیدی خورده و بسیاری از پروتکل‌ها در معرض آسیب‌های بسیار جدی قرار گرفته‌اند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا