گزارش و تحلیل

شمارش معکوس تا هاوینگ بیت کوین؛ ماینینگ در سال ۲۰۲۴ همچنان سودآور خواهد بود؟

شمارش معکوس تا هاوینگ بیت کوین

رهبران صنعت معدن معتقدند هاوینگ پیش رو و قیمت bit Coin در دوران پس از هاوینگ هم برای ماینرهای بزرگ و هم برای ماینرهای کوچک اهمیت ویژه ای دارد و این دو عامل می توانند تاثیر مستقیمی بر سودآوری استخراج کنندگان این ارز دیجیتال داشته باشند. اما عواقب هاوینگ برای ماینرها چیست و چگونه باید برای دوران پس از هاوینگ آماده شد؟

رسانه کوین تلگراف با چندین شرکت بزرگ فعال در زمینه استخراج بیت کوین مکالمه در مورد اثرات مورد انتظار نصف کردن بر استخراج بوده است. صنعت و عواقب آن را برای استخراج کنندگان بزرگ و کوچک بررسی کنید.

پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که پاداشی که به استخراج کنندگان برای استخراج هر بلوک از شبکه در دوره های تقریباً 4 ساله داده می شود (یک بار 210000 بلاک) به نصف کاهش می یابد. نصف شدن های قبلی به ترتیب در سال های 2012، 2016 و 2020 رخ داده است و نصف شدن بعدی در اواسط آوریل 2024 (آوریل 1403) رخ خواهد داد. پس از نصف چهارم در تاریخ بیت کوین، پاداش استخراج هر بلوک برای ماینرها از 6.25 بیت کوین فعلی به 3.125 بیت کوین کاهش می یابد.

شمارش معکوس تا هاوینگ بیت کوینتأثیر هاوینگ های قبلی بر قیمت بیت کوین در بلندمدت.

کاهش پاداش استخراج به دلیل تأثیر مستقیم بر بازگشت سرمایه بر روی سخت‌افزار ویژه استخراج و همچنین هزینه‌های سربار جاری ماینرها یکی از مواردی است که ماینرهای بیت کوین باید در برنامه‌های خود به آن توجه ویژه داشته باشند.

نیاز تمرکز بر افزایش بهره وری در معدن

در دوران پس از هاوینگ، بهره وری در فعالیت مزارع استخراج بیت کوین مهم تر از همیشه خواهد شد. Jaime Leverton، مدیر عامل Hut8، یکی از بزرگترین گروه‌های استخراج بیت کوین که در کانادا و ایالات متحده فعالیت می‌کند، می‌گوید که هاوینگ آینده، استخراج‌کنندگان را مجبور می‌کند تا بهره‌وری را برای ادامه فعالیت‌های خود افزایش دهند.

Hut8 Group به طور منظم نرم افزاری را به طور خاص برای افزایش بهره وری مزارع استخراج خود در کانادا منتشر می کند. Lorton، شرکت آنها، امیدوار است بتواند پیشنهاد خود را برای خرید 4 نیروگاه در انتاریو تکمیل کند و از این طریق انرژی مورد نیاز برای فعالیت های خود را بهتر از قبل تامین کند.

لورتون می گوید:

مدت‌هاست که با استخراج و افزایش قیمت بیت کوین ما در طول زمان خوش بین هستیم و معتقدیم استخراج کنندگانی که بهترین آمادگی را برای نصف کردن دارند. ، سپس از این رویداد، آنها در موقعیت خودی [از نظر درآمد] قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که Hut8 در نوامبر 2023 ادغام گسترده ای را با شرکت استخراج بیت کوین آمریکایی USBTC انجام داد که هش ریت این مجموعه را از 2.6 به 7.3 اگزاهش در ثانیه افزایش داد.

تاراس کولیک، مدیر عامل و بنیانگذار گروه دیجیتال SunnySide که زیرساخت های لازم برای استخراج فعال را فراهم می کند، در مورد ارتباط بین نصف کردن، قیمت بیت کوین و هزینه های شبکه می گوید:

اگر نصف شدن آتی با افزایش قیمت یا افزایش هزینه‌های شبکه همراه نباشد، استخراج‌کنندگان با بهره‌وری پایین مجبور خواهند شد کار خود را متوقف کنند.

طبق گفته Kulick، ماینرها به حفظ امنیت بلاک چین بیت کوین تا زمانی که مشوق های اقتصادی به آنها پرداخت می شود به اندازه کافی برای پذیرش خطرات انجام این کار راضی باشد، ادامه خواهند داد.

کولیک همچنین گفت:

داشتن مشکلی برای اکثر ماینرهای بزرگ نخواهد بود. زیرا آنها سال ها منتظر این اتفاق بودند و کاهش پاداش ماینینگ را در برنامه های خود قرار داده اند.

کالین هارپر، مدیر تحقیقات استخر معدن لاکسور، مانند سایر کارشناسان، بر افزایش بهره وری تأکید می کند و پیش بینی می کند که استخراج کنندگان کوچک پس از نصف شدن از رقابت خارج شوند.

هارپر می گوید:

با فرض اینکه قیمت بیت کوین [پس از نصف شدن] جهش نداشته باشد و قیمت هش، یکی از معیارهای محاسبه سودآوری ماینینگ، افزایش نیابد، ماینرهایی با هزینه‌های جاری بالا و دستگاه‌های با بهره‌وری پایین بالا می‌روند. شبکه را ترک کنید بود.

اهمیت قیمت بیت کوین عملکرد پس از نصف شدن

آدام سالیوان، مدیر عامل شرکت استخراج بیت کوین Core Scientific، می گوید که عواقب هاوینگ کاملاً به عملکرد قیمت بیت کوین بستگی دارد، که تعیین می کند چند ماینر پس از رویداد فعال خواهند بود. آنها ادامه خواهند داد.

سالیوان گفت:

هرچه قیمت بیت‌کوین کمتر باشد، دستگاه‌های بیشتری از شبکه خارج می‌شوند و در نتیجه استخراج تصحیح بیشتری را تجربه می‌کند.

دیدگاه فنی تر سالیوان این است که موفقیت ماینرها پس از هاوینگ  به توانایی آنها در متعادل کردن قدرت پردازش کلی و کارایی سخت افزارشان در مقایسه با سایر رقبا بستگی دارد.

سالیوان معتقد است که اگرچه برخی از ماینرها ممکن است مجبور به توقف فعالیت های خود شوند، ماهیت پروتکل بیت کوین همیشه به ماینینگ اجازه می دهد تا بقای خود را ادامه دهند.

او می گوید:

شبکه بیت کوین توانایی بهبود خود را دارد و در دراز مدت همیشه انگیزه هایی برای ادامه استخراج فراهم می کند.

هرپر نیز نظر مشابهی دارد و می‌گوید صنعت معدن پس از هاوینگ  با شوک بزرگی مواجه نخواهد شد. زیرا همیشه ماینرهایی هستند که برق ارزان تری دارند و تا زمانی که بیت کوین ارزش دارد، استخراج وجود خواهد داشت.

Kolik تا حدودی خوشبین تر از سایر کارشناسان است و به تاثیر مثبت Ordinals در مورد افزایش کارمزد پردازش تراکنش ها و جذب توسعه دهندگان جدید امیدوار است برای این بلاک چین. بنابراین، او معتقد است که استخراج بیت کوین یک فعالیت سودآور و پایدار در سال 2024 خواهد بود.

مارپیچ مرگ بیت کوین را فراموش کنید

در طول نصف شدن بیت کوین قبلی، بحث هایی در مورد نظریه ای به نام “مارپیچ مرگ بیت کوین” وجود داشت. اساس این نظریه کاهش شدید سودآوری استخراج و به دنبال آن کاهش نرخ هش کلی تحت تأثیر ماینرها که شبکه را ترک می‌کنند، است.

از آنجایی که سختی استخراج بیت کوین هر 2 هفته یکبار بر اساس تغییرات در نرخ هش کلی شبکه تنظیم می شود، برخی معتقدند که شبکه به دلیل طولانی شدن زمان بلوک و عدم توانایی در پردازش به موقع تراکنش ها آسیب خواهد دید.با این حال، آدام بک، مدیر عامل Blockstream، مطمئن است که چنین سناریویی غیرممکن است. این کارشناس رمزنگاری به صحبت‌های مشابه در جریان نصف شدن بیت کوین قبلی واکنش نشان داده است.

بک می‌گوید:

سودآوری استخراج در سال جاری (2023) بیش از دو برابر شده است. بنابراین، اگر این رقم پس از نصف شدن به نصف کاهش یابد، ماینرها همچنان در وضعیت بهتری نسبت به ژانویه (2023) هستند.

بک معتقد است که شرکت های بزرگ فعال در زمینه استخراج بیت کوین محاسبات دقیقی در مورد اثرات هاوینگ انجام داده اند و این امر با کاهش هش ریت کلی شبکه و توقف کار برخی از ماینرها همراه بوده است. .

بک توضیح می‌دهد:

استخراج‌کنندگانی که کمترین بهره‌وری را در فعالیت‌های خود دارند، شبکه را ترک خواهند کرد. معدنچیانی که تجهیزاتی با بازده انرژی 35 تا 40 ژول در هر سینی دارند، به معنای واقعی کلمه از نظر کارایی دو برابر بدتر از دیگران هستند.

بک همچنین اشاره کرده است که نرخ افزایش قیمت بیت کوین در سال 2023 بیشتر از رشد نرخ هش در سال جاری بوده است. بر این اساس، فرض بر این است که هاوینگ بعدی بیت کوین را می توان حتی بدون کاهش نرخ هش دنبال کرد. زیرا، به بیان ساده، سود ماینرها را تا سطح اواسط سال 2023 کاهش می دهد.

شمارش معکوس تا هاوینگ بیت کوینمقایسه تغییرات قیمت (خط سفید) و نرخ هش (خط آبی) بیت کوین در سال گذشته.

معدن‌هایی که وضعیت مالی خوبی داشتند و ذخایر را مدیریت می‌کردند تا امروز به فعالیت خود ادامه داده‌اند و برخی دیگر با پیش‌بینی نصف شدن و رشد معمول قیمت‌ها پس از این رویداد، ظرفیت خود را افزایش داده‌اند.

همانطور که کارشناسان در این مقاله ذکر کردند، فعالیت ماینرها در سال 2024 تا حد زیادی به عملکرد قیمت و بهره وری تجهیزات آنها بستگی دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا