معرفی و بررسی

مقایسه سولانا و اتریوم. کدام یک برنده نبرد لایه های اول خواهد بود؟

مقایسه سولانا و اتریوم. کدام یک برنده نبرد لایه های اول خواهد بود؟

با افزایش محبوبیت فیلدهای DeFi و NFT، نبرد بین بلاک چین های لایه اول تشدید شد. تا قبل از بازار صعودی سال 2021، بلاک چین اتریوم هیچ رقیبی در این دو حوزه نداشت. این رقابت تا زمانی که پروژه سولانا وارد میدان شد ادامه داشت. این پروژه نشان داد که اول بودن لزوماً به معنای بهتر بودن نیست و بسیاری از افراد به سولانا لقب هایی مانند “قاتل اتریوم” و “اتریوم بعدی” داده اند. این پروژه برای حل مشکلات مقیاس پذیری اتریوم متولد شد، اما در مقایسه با اتریوم نقاط ضعفی نیز دارد. بسیاری از مردم تفاوت بین بلاک چین ها را نمی دانند و در مورد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال سردرگم می شوند. . به همین منظور در این مقاله از نوبیتکس قصد داریم به مقایسه سولانا و اتریوم از دیدگاه های مختلف بپردازیم و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

آشنایی با اتریوم و ویژگی های آن

آشنایی با اتریوم و ویژگی های آن

قبل از مقایسه Solana و Ethereum، اجازه دهید ابتدا به طور مختصر ویژگی های آنها را مورد بحث قرار دهیم. در این بخش به ویژگی های اتریوم و در قسمت بعدی به ویژگی های سولانا می پردازیم.

تاریخچه اتریوم

طراحی بلاک چین اتریوم در اواخر سال 2013 توسط شخصی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) پیشنهاد شد. در سفید کاغذ این پروژه، در مورد پلتفرمی صحبت شده است که قابلیت های آن فراتر از بلاک چین بیت کوین است. این پروژه در سال 1393 توانسته بیش از 18 میلیون دلار سرمایه جذب کند. سرانجام در 30 جولای 2015 شبکه اصلی اتریوم راه اندازی شد. قیمت اتریوم در عرضه اولیه فقط 0.31 دلار بود و در حال حاضر بیش از 1900 دلار ارزش دارد.

ویژگی های کلیدی اتریوم

مهمترین نوآوری بلاک چین اتریوم قرارداد هوشمند است. این قراردادها که معمولاً با زبان برنامه نویسی Solidity نوشته می شوند، با ایجاد یک یا چند شرط که می دهند، وظایف مشخصی را انجام می دهند. از جمله اپلیکیشن های قرارداد هوشمند می توان به DeFi و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) اشاره کرد. علاوه بر این، شبکه اتریوم توانست بستر مناسبی را برای توکن های غیر ویژه (NFT) فراهم کند.

مشکلات مقیاس پذیری اتریوم

شبکه اتریوم در ابتدا با مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) پیاده سازی شد و به همین دلیل از مشکلاتی مانند مصرف انرژی بالا، سرعت کم و هزینه های بالا رنج می برد. برای حل این مشکلات، اتریوم 2.0 پیشنهاد شد. در این ارتقا، مکانیسم اجماع اتریوم از Proof of Work به اثبات سهام تغییر می کند. . did هدف از ارتقای اتریوم بهبود مقیاس پذیری و مصرف انرژی است و قصد دارد با استفاده از مکانیسم هایی مانند رول آپ این مشکل را حل کند.

کارمزدها و سرعت تراکنش

کارمزد شبکه اتریوم، که مستقیماً بر تجربه کاربر تأثیر می‌گذارد، در طول ازدحام شبکه بسیار افزایش می‌یابد. مدت زمان تایید تراکنش ها در این شبکه متغیر است. اگرچه زمان بلوک این شبکه معمولا حدود 12 ثانیه است، اما میزان تاخیر در تایید تراکنش معمولا به کارمزد تعیین شده توسط فرستنده بستگی دارد. در حال حاضر، ظرفیت شبکه اتریوم در مقایسه با بلاک چین های امروزی بسیار کم است و حدود 30 تراکنش در ثانیه است.

ویژگی های اتریوم در یک نگاه

نام Ethereum
نام کوین اتر
نماد اختصاری ETH
رتبه کوین مارکت کپ ۲
تاریخ شروع به کار ۳۰ جولای ۲۰۱۵
مکانیزم اجماع اثبات سهام
استاندارد توکن ERC-20، ERC-721، ERC-777، ERC-1155، ERC-4626
حداکثر تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) ۳۰
بلاک تایم حدود ۱۲ ثانیه
زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند Solidity، Vyper

 

آشنایی با سولانا و ویژگی‌های آن

آشنایی با سولانا و ویژگی‌های آن

در این بخش به معرفی مشخصات و ویژگی های بلاک چین Solana می پردازیم و سپس Solana و Ethereum را با هم مقایسه می کنیم.

تاریخ سولانا

ایده پروژه سولانا در سال 2014 توسط شخصی به نام آناتولی یاکوونکو شکل گرفت. او سپس با گرگ فیتزجرالد، یکی از همکارانش در کوالکام، در ساخت شبکه بلاک چین همکاری کرد. بعدها، همکار دیگر آنها، استفن آکریج، به تیم ملحق شد. نام این پروژه در ابتدا Loom بود، اما برای جلوگیری از تداخل، نام آن به Solana تغییر یافت. در نهایت، شبکه اصلی سولانا در سال 2020 راه اندازی شد و اولین بلوک آن در 16 مارس ایجاد شد. در حال حاضر، شما باید حدود 58 دلار برای خرید Solana.

ویژگی های کلیدی Solana

اولین ویژگی کلیدی بلاک چین سولانا ظرفیت بالا در پردازش تراکنش است. تأخیر بسیار کم، تراکنش های ارزان و مقیاس پذیری عالی از دیگر ویژگی های کلیدی Solana است که این شبکه را برای بسیاری از پروژه ها و توسعه دهندگان جذاب می کند. علاوه بر این، شبکه Solana، مانند شبکه اتریوم، پلتفرم مورد نیاز مجموعه‌های NFT، برنامه‌ها و بازی‌های غیرمتمرکز است Metaverse و وب 3 ارائه کرده است.

مکانیسم اثبات تاریخچه

سولانا از مکانیزم اجماع ترکیبی استفاده می کند. این مکانیسم از ترکیب الگوریتم Proof of History و Proof of Stake (PoS) به دست می آید. مکانیسم PoH به جای ثبت تراکنش ها، تاریخچه آنها را ثبت می کند تا گره های شبکه زودتر به توافق برسند و در نتیجه سرعت و مقیاس پذیری شبکه افزایش می یابد. به لطف این مکانیسم اجماع، شبکه Solana می تواند تا 65000 تراکنش در ثانیه را مدیریت کند.

تکنیک هایی برای افزایش مقیاس پذیری

مقیاس پذیری بالای شبکه Solana به دلیل نوآوری هایی مانند پروتکل Gulf Stream برای ارسال تراکنش ها، مکانیسم تحمل خطا تاور BFT برای توافق سریع بین گره ها، تکنیک Pipeline برای افزایش سرعت تأیید تراکنش و پروتکل انتشار بلوک است. توربین برای انتقال سریع داده ها بین گره ها، ساختار داده Cloudbreak برای حل مشکل مقیاس بندی، و در نهایت، پشتیبانی از سیستم Sealevel برای اجرای قراردادهای هوشمند موازی.

ویژگی های سولانا در یک نگاه

 

نام Solana
نام کوین سولانا
نماد اختصاری SOL
رتبه کوین مارکت کپ ۶
تاریخ شروع به کار ۱۶ مارس ۲۰۲۰
مکانیزم اجماع ترکیبی (اثبات سهام و اثبات تاریخچه)
استاندارد توکن SPL
حداکثر سرعت تراکنش (TPS) ۶۵۰۰۰
بلاک تایم حدود ۰.۴ ثانیه
زبان برنامه‌نویسی قرارداد هوشمند ++Rust, C, C

مقایسه اتریوم و سولانا از دیدگاه های مختلف

مقایسه سولانا و اتریوم

در این بخش، سولانا و اتریوم را از دیدگاه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را در زمینه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

1. مقایسه سولانا و اتریوم؛ الگوریتم اجماع

شبکه اتریوم قبل از ارتقای اتریوم 2 از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده کرد و سپس به مکانیسم اثبات سهام مهاجرت کرد. سولانا از یک مکانیسم ترکیبی از جمله اثبات سهام و اثبات تاریخ استفاده می کند. هر دو الگوریتم مزایا و معایب خاص خود را دارند که در مقاله الگوریتم اجماع چیست؟ به تفصیل به آنها پرداخته شده است؟ انجام داده ایم.

2. مقایسه سولانا و اتریوم؛ مقیاس پذیری

شبکه Solana مقیاس پذیری بالاتری نسبت به شبکه اتریوم به لطف مکانیسم اجماع اثبات تاریخ و تکنیک های مختلف مانند Gulf Stream، Pipelining و Turbine Protocol دارد. در مکانیسم اجماع PoH Solana، برخلاف مکانیسم PoS اتریوم، به جای ثبت تراکنش های تایید شده، تاریخچه آنها ذخیره می شود. البته با اجرای فناوری Danksharding، مقیاس پذیری اتریوم افزایش می یابد.

3. مقایسه سولانا و اتریوم؛ معماری شبکه

شبکه های اتریوم و سولانا معماری های متفاوتی دارند. شبکه اتریوم به وضعیت سیستم یا به اصطلاح stateful بستگی دارد. به بیان ساده، اگر برای شخص دیگری در شبکه اتریوم پول ارسال می کنید، کل شبکه باید اطلاعات خود را به روز کند. شبکه سولانا بدون تابعیت است. در نتیجه نیازی به به روز رسانی کل شبکه برای هر تراکنش نیست و این باعث کاهش مصرف حافظه می شود.

4. مقایسه سولانا و اتریوم؛ سطح عدم تمرکز

هدف اصلی بلاک چین تمرکززدایی است. اگر بخواهیم سولانا و اتریوم را از نظر عدم تمرکز مقایسه کنیم، اتریوم موفق‌تر بوده است. سطح تمرکززدایی به تعداد و توزیع گره ها بستگی دارد و اتریوم در این زمینه دست بالا را دارد. 30 تایید کننده برتر شبکه Solana بیش از 35٪ از کل سهام شبکه را در اختیار دارند و این تمرکز قدرت، امنیت شبکه را به خطر می اندازد.

5. مقایسه سولانا و اتریوم؛ زبان های برنامه نویسی

شبکه Solana از Rust، C و C++ پشتیبانی می کند، اما اتریوم با Solidity و Vyper سازگار است. از نظر سازگاری با سایر شبکه ها، زبان Solidity عملکرد بهتری دارد و یادگیری آن بسیار آسان است. در مقابل، زبان مناسب به بلاک چین محدود نمی شود و توسعه دهندگان بیشتری دارد. علاوه بر این، پروژه های معروفی مانند Near Protocol از این زبان پشتیبانی می کنند.

6. مقایسه سولانا و اتریوم؛ Token Standard

نحوه ایجاد توکن های شبکه و رفتار آنها در استاندارد توکن تعریف شده است. علاوه بر استاندارد ERC-20، شبکه اتریوم با ERC-721، ERC-777، ERC-1155 و ERC-4626 نیز سازگار است. شبکه Solana از استاندارد دیگری به نام SPL پیروی می کند که مخفف Solana Program Library است و توسعه دهندگان Solana از آن برای توسعه توکن استفاده می کنند.

7. مقایسه سولانا و اتریوم؛ پروتکل ارسال تراکنش

در شبکه اتریوم، تراکنش‌های منتظر پردازش در فضایی به نام Mempool قرار می‌گیرند. این تراکنش ها باید در حافظه باقی بمانند تا توسط یک اعتبار سنجی دریافت شوند. شبکه سولانا از پروتکلی به نام گلف استریم برای ارسال تراکنش ها استفاده می کند. این پروتکل، که به Mempool نیاز ندارد، تأخیر در تأیید تراکنش‌ها را به حداقل مقدار ممکن کاهش می‌دهد.

8. مقایسه سولانا و اتریوم؛ سرعت تراکنش

با مقایسه Solana و Ethereum از نظر سرعت، شبکه Solana کارت برنده را دارد. به دلیل استفاده از مکانیزم Tower BFT، این شبکه امروزه یکی از سریع ترین شبکه های بلاک چین محسوب می شود و می تواند تا 65000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در عین حال، حداکثر ظرفیت اتریوم می تواند به 30 تراکنش در ثانیه برسد. البته نباید فراموش کرد که با تکمیل ارتقای اتریوم، سرعت این شبکه به 100000 تراکنش در ثانیه خواهد رسید.

9. مقایسه سولانا و اتریوم؛ زمان مسدود کردن

زمان بلوک شبکه Solana و Ethereum تفاوت زیادی دارند. این معیار برای شبکه Solana حدود 0.4 ثانیه است و در عرض یک ثانیه، بیش از دو بلاک به بلاک چین اضافه می شود. در همین حال، زمان بلوک شبکه اتریوم به طور متوسط ​​حدود 12 ثانیه است.

10. مقایسه سولانا و اتریوم؛ اختلال در شبکه

اگرچه شبکه اتریوم گاهی اوقات با ازدحام مواجه می‌شود، اما به لطف سطح بالای غیرمتمرکز آن، هرگز قطعی شبکه را تجربه نکرده است. این مورد در مورد شبکه سولانا صدق نمی کند و چندین بار شاهد اختلال و قطعی آن بوده ایم. بیشتر حملاتی که سولانا تجربه کرد DDOS بود. جالب است بدانید در سومین اختلال شدید شبکه سولانا که به دلیل حمله ربات ها رخ داد، سرعت پردازش شبکه به مقدار عجیب و غریب 400000 تراکنش در ثانیه رسید و در نهایت با خاموشی مواجه شد.

11. مقایسه سولانا و اتریوم؛ ارزش سرمایه قفل شده

برای مقایسه Solana و Ethereum از نظر اعتبار، ما به مجموع ارزش قفل شده (TVL) آنها نگاه می کنیم. به گفته وب سایت DeFi Llama، کل ارزش قفل شده پروژه های اتریوم دیفای با حدود 800 پروژه، در حال حاضر به بیش از 24 میلیارد دلار می رسد. پروژه لیدو با بیش از 17 میلیون دلار، بخش زیادی از این سرمایه قفل شده را در اختیار دارد. . دارد. در مقابل، کل ارزش قفل شده پروژه‌های سولانا DeFi با حدود 100 پروژه بیش از 500 میلیون دلار است که با اتریوم فاصله زیادی دارد.

12. مقایسه سولانا و اتریوم؛ اکوسیستم دی فای

از نظر اندازه و تنوع در اکوسیستم DeFi، شبکه اتریوم بهتر از Solana عمل می‌کند. بسیاری از برنامه های معروف DeFi مانند MakerDAO، Lido، Uniswap و یک Aave در شبکه اتریوم قرار دارد. علاوه بر این، معروف ترین بازارهای NFT مانند OpenSea نیز در این شبکه فعالیت می کنند. البته نباید فراموش کنیم که پلتفرم های معروفی مانند Solend و Raydium نیز در اکوسیستم Solana وجود دارند.

13. مقایسه سولانا و اتریوم؛ اکوسیستم NFT

با توجه به سابقه طولانی شبکه اتریوم در زمینه NFT، اکوسیستم آن بزرگتر از شبکه Solana است. به عنوان مثال، بازی CryptoKitties اولین بازی بلاک چینی بود که از NFT استفاده کرد و در سال 2017 باعث ازدحام شبکه گسترده شد. اگرچه شبکه Solana از نظر اکوسیستم NFT طول عمر کمتری دارد، اما به دلیل سرعت بالا و کارمزد پایین به سرعت در حال رشد است. . تراکنش های میلیون دلاری نیز در این شبکه انجام می شود. به عنوان مثال، در سپتامبر 2021، مجموعه Degenerate Ape NFT به قیمت 1.1 میلیون دلار فروخته شد.

14. مقایسه سولانا و اتریوم؛ کارمزد تراکنش

با مقایسه Solana و Ethereum از نظر هزینه، Solana قاطعانه برنده میدان است. در حال حاضر، میانگین کارمزد شبکه اتریوم حدود 1 دلار و متوسط ​​کارمزد شبکه Solana حدود 0.0002 دلار است. از طرفی مکانیسم تعیین کارمزد این دو شبکه متفاوت است. هزینه های Solana بر اساس منابع پردازش و اندازه داده ها تعیین می شود. در همان زمان، شبکه اتریوم از مفهوم واحد گاز برای تعیین هزینه استفاده می کند. قیمت گاز در شبکه اتریوم با توجه به تقاضا و ازدحام شبکه تغییر می کند.

15. مقایسه سولانا و اتریوم؛ ساختار آدرس

ساختار آدرس توکن در شبکه های اتریوم و سولانا متفاوت است. آدرس توکن شبکه اتریوم یک رشته 42 کاراکتری است که با “0x” شروع می شود. بیست کاراکتر اول این رشته نشان دهنده آدرس قرارداد توکن و سایر کاراکترها شناسه منحصر به فرد توکن هستند. آدرس توکن در شبکه Solana یک رشته 44 کاراکتری است که با یک حرف و یک عدد شروع می شود. این رشته ترکیبی از یک کلید عمومی برای شناسایی مالک نشانه و یک شناسه برنامه برای شناسایی برنامه در شبکه Solana است.

16. مقایسه سولانا و اتریوم؛ مکانیزم تامین

در این بخش، سولانا و اتریوم را از نظر مکانیزم تامین مقایسه می‌کنیم. حداکثر عرضه این دو سکه نامحدود است. در حال حاضر حدود 120 میلیون واحد اتریوم و 422 میلیون واحد سولانا در گردش هستند. طبق طرح EIP-1559، عرضه اتریوم بسته به فعالیت شبکه تغییر می کند. هرچه فعالیت در شبکه بیشتر باشد، سکه های بیشتری سوزانده می شود و تعداد سکه های در گردش کاهش می یابد. سولانا یک سکه تورمی محسوب می شود و زمان نرخ تورم آن مشخص است. این نرخ تورم قرار است در بلندمدت به 1.5 درصد سالانه برسد.

17. مقایسه سولانا و اتریوم؛ قیمت و ارزش بازار

در پایان مقایسه سولانا و اتریوم، قیمت و ارزش بازار کوین بومی این دو شبکه را بررسی خواهیم کرد. در زمان نگارش این مقاله، قیمت اتریوم (ETH) حدود 1960 دلار است و با ارزش بازار 236 میلیارد دلار (مگا کپ) در جایگاه دوم بازار قرار دارد. این در حالی است که سکه SOL قیمتی در حدود 58 دلار و ارزش بازار 25 میلیارد دلار (کلید بزرگ) دارد. ، دارای رتبه ششم در بازار ارزهای دیجیتال است.

مقایسه سولانا و اتریوم در یک نگاه

سولانا اتریوم
کوین بومی SOL ETH
الگوریتم اجماع ترکیبی (اثبات سهام و اثبات تاریخچه) اثبات سهام
معماری شبکه بدون حالت وابسته به حالت
سطح عدم تمرکز کمتر بیشتر
زبان‌های برنامه‌نویسی راست، سی، سی‌پلاس‌پلاس سالیدیتی، وایپر
امنیت کمتر بیشتر
سرعت تراکنش (TPS) ۶۵۰۰۰ ۳۰
پروتکل ارسال تراکنش گلف استریم ممپول
کارمزد شبکه بسیار ناچیز نسبتاً زیاد
بلاک تایم (ثانیه) ۰.۴ ۱۲
سابقه قطعی شبکه دارد ندارد
استاندارد توکن SPL ERC-20، ERC-721، ERC-777، ERC-1155، ERC-4626
ساختار آدرس توکن ۴۴ کاراکتری، شروع با یک حرف و یک عدد ۴۲ کاراکتری، شروع با 0x
مقیاس‌پذیری بیشتر کمتر
اندازه شبکه (TVL) حدود ۵۰۰ میلیون دلار حدود ۲۴ میلیارد دلار
اکوسیستم دیفای کوچکتر و کم‌تنوع‌تر بزرگتر و متنوع‌تر
ارزش بازار (میلیارد دلار) ۲۵ ۲۳۶
دسته‌بندی ارزش بازار لارج کپ مگا کپ
رتبه (سهم بازار) ۶ ۲
قیمت (دلار) ۵۸ ۱۹۶۰

مزایا و معایب Solana و Ethereum

مزایا معایب
اتریوم توسعه‌دهندگان گسترده

اکوسیستم متنوع

امنیت بالا

سرعت تراکنش پایین

مقیاس‌پذیری محدود

کارمزد بالا

سولانا سرعت تراکنش بالا

کارمزد کم

مقیاس‌پذیری عالی

تعداد پروژه محدود

دوری از ماهیت نامتمرکز

سابقه اختلال در شبکه

شباهت های اتریوم و سولانا

شبکه‌های اتریوم و سولانا، علی‌رغم تفاوت‌های زیادی که دارند، آنقدرها هم متفاوت نیستند. در این بخش به برخی از شباهت ها و اشتراکات این دو پروژه می پردازیم.

1. پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

در بخش مقایسه Solana و Ethereum، اشاره کردیم که هر دو شبکه از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند. تنها تفاوت آنها در این بخش ساختار قرارداد و زبان های برنامه نویسی برای ایجاد آنها است.

2. قابلیت چسباندن

اتریوم و سولانا هر دو به نوعی از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می کنند. در نتیجه، امکان شرط بندی سکه های بومی در شبکه وجود دارد.

3. عرضه نامحدود

طبق سایت CoinMarketCap، حداکثر عرضه یا حداکثر عرضه اتریوم و سولانا نامحدود است. البته باید توجه داشته باشید که حداکثر عرضه و عرضه در گردش سکه سولانا متفاوت است.

4. فعالیت در زمینه NFT

Etherium پیشگام فضای NFT در نظر گرفته می شود و پروژه های بزرگی مانند Cryptokitties و مجموعه CryptoPunks روی آن کار می کنند. از سوی دیگر، Solana میزبان بازارهای بزرگ NFT مانند Magic Eden و Digital Eyes به دلیل هزینه تراکنش پایین و زمان تأیید عالی است.

5. میزبانی بازی های معروف

Ethereum و Solana هر دو در بازی‌ها و بازی‌های Metaverse فعال هستند. در شبکه اتریوم نام های معروفی مانند Axie Infinity و Decentraland قابل مشاهده است. بازی‌های بزرگی مانند Star Atlas و مجموعه Degenerate Ape Academy نیز شبکه Solana را به عنوان پلتفرم خود انتخاب کرده‌اند.

مقایسه Solana و Ethereum از نظر ارزش سرمایه گذاری؛ کدام گزینه مناسب تر است؟

در پایان باید به این سوال پاسخ دهیم که خرید سولانا سود بیشتری خواهد داشت یا سرمایه گذاری در اتریوم گزینه بهتری است؟ سولانا و اتریوم بسیار محبوب هستند و از نظر توسعه در حال افزایش هستند. پروژه های بلاک چین به نیازهای خود برای انتخاب بلاک چین توجه می کنند. اگر معیارهایی مانند سرعت بالا، مقیاس پذیری عالی و هزینه های کم اولویت آنها باشد، معمولاً به سراغ Solana می روند. البته نباید فراموش کنیم که سطح پذیرش سولانا کمتر از شبکه اتریوم است.

روند قیمت اتریوم و سولانا در آینده به شرایطی مانند پیشرفت پروژه و اقتصاد کلان بستگی دارد. سولانا پتانسیل بالایی برای جذب پروژه های بلاک چین دارد و می تواند رشد قابل توجهی را تجربه کند.

از سوی دیگر، با بهبود مقیاس پذیری اتریوم، این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش استقبال از این بلاک چین و رشد قیمت اتریوم باشیم. در نهایت می توان گفت که سرمایه گذاری در سولانا نسبت به اتریوم ریسک بیشتری دارد و از سوی دیگر احتمال سودآوری آن نیز بیشتر است. هنگام خرید ارز دیجیتال فراموش نکنید که مدیریت ریسک و سرمایه را دنبال کنید.

خلاصه

اتریوم و سولانا دو بلاک چین لایه اول محبوب هستند که حامیان و مخالفان خاص خود را دارند. سولانا با هدف حل مشکلات مقیاس پذیری اتریوم متولد شد و از نظر کارمزد شبکه و سرعت پردازش تراکنش عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد.

از سوی دیگر، شبکه اتریوم عمر طولانی تری دارد و جامعه توسعه دهندگان آن بسیار بزرگ است. محبوبیت اتریوم به همین جا ختم نمی شود و کل ارزش قفل شده در شبکه گویای اعتبار آن است.

در این مقاله سعی کردیم سولانا و اتریوم را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنیم. در نهایت، توجه داشته باشید که Solana یک پروژه جوان‌تر است و ما به زمان بیشتری برای مقایسه بهتر و دقیق‌تر آن با اتریوم نیاز داریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا