گزارش و تحلیل

رویدادهای مهم سال 2023 ارزهای دیجیتال 

اگرچه سال 2023 با رسوایی‌ها، ورشکستگی‌ها، کلاهبرداری‌ها و پرونده‌های قضایی متعددی همراه بود، اما همچنان می‌تواند یکی از بهترین سال‌های صنعت در 14 سال گذشته باشد. برجسته ترین چهره های امسال، سام بنکمن-فرید، چانگ پنگ ژائو و الکس ماچینسکی، افرادی هستند که نام آنها اکنون با کلاهبرداری همراه است. با این حال، قیمت بیت کوین در سال جاری 160 درصد افزایش یافته است، دو دعوای حقوقی بزرگ به نفع صنعت ارزهای دیجیتال حل و فصل شده است، و انتظار می رود اولین ETF های نقطه ای  در ژانویه منتشر خواهد شد.

در این گزارش مهم ترین رویدادهای سال 2023 در صنعت ارزهای دیجیتال را بررسی کردیم. بررسی این رویدادها خالی از لطف نیست و می تواند به شکل گیری تصویر روشن تری از آینده بازار و صنعت ارزهای دیجیتال در ذهن سرمایه گذاران و فعالان این حوزه کمک کند.

رویدادهای مهم سال 2023 ارزهای دیجیتال

سال 2023 برای ارزهای دیجیتال با رویدادها و حوادث مهمی همراه بود، صحبت در مورد همه آنها به مقاله بسیار طولانی نیاز دارد. در این مقاله اما به طور خلاصه به بررسی 16 رویداد محوری و تاثیرگذار امسال پرداخته ایم که عبارتند از:

  • استقرار پروتکل Ordinals در شبکه بیت کوین
  • تعلیق برنامه اشتراک گذاری Kraken
  • ورشکستگی بانک‌های Silvergate، Silicon Valley و Signature
  • Arbitrum Token Airdrop
  • دستگیری دو کوان در مونته نگرو
  • شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده علیه Binance و Coinbase
  • ورود بلک راک به صنعت ارزهای دیجیتال
  • حکم دادگاه تاریخی در شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده علیه ریپل
  • تامین سکه پایدار دلاری پی پال
  • راه اندازی شبکه پایه لایه 2
  • راه اندازی صندوق بیت کوین توسط بزرگترین بانک سرمایه گذاری ژاپن
  • Ethereum Futures ETFs در ایالات متحده شروع به معامله کردند
  • سام بنکمن فرید در هر 7 اتهام مجرم شناخته شد.
  • شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده علیه Binance و Changpeng Zhao
  • شکایت کریستیانو رونالدو از تبلیغات Binance
  • صدور حکم نهایی برای مصادره 69370 بیت کوین جاده ابریشم توسط دولت آمریکا

استقرار پروتکل Ordinals در بیت کوین شبکه

یک توسعه‌دهنده به نام کیسی رودارمور در ژانویه 2023 (D 1401) پروتکل Ordinals را در شبکه اصلی بیت کوین راه اندازی کرد این پروتکل به کاربران اجازه می دهد تا هر موردی را ثبت کنند. محتوای دیجیتال مانند متن، عکس یا ویدیو به شکل NFT در این بلاک چین. تا 31 می (10 ژوئن 1402)، بیش از 10 میلیون کتیبه یا نوشته (کتیبه) در شبکه بیت کوین ضرب. ارزش هزینه پرداخت شده برای آنها از مرز 40 میلیون دلار گذشتند البته این پروتکل مهمترین دلیل افزایش 25 درصدی کارمزد تراکنش بیت کوین در سال گذشته بود.

تعلیق برنامه اشتراک گذاری Kraken

صرافی آمریکایی Kraken در ماه فوریه به برنامه سهامداری خود پایان داد و اعلام کرد که 30 میلیون دلار جریمه را به عنوان بخشی از تسویه حساب خود با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده موافقت کرده است. آژانس نظارتی کراکن را به فروش اوراق بهادار بدون مجوز متهم کرده است.

برای چندین سال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قصد دارد برنامه های کسب سود از ارزهای دیجیتال را محدود کند. در سال 2021، این تنظیم کننده با Coinbase بر سر راه اندازی یک برنامه وام به توافق نرسید و BlockFi مجبور شد در سال 2022 100 میلیون دلار جریمه بپردازد.

ورشکستگی سیلورگیت، بانک های سیلیکون ولی و امضا

در ماه مارس، دو بانک بر صنعت ارزهای دیجیتال متمرکز شدند و بزرگترین بانک استارتاپ فناوری ایالات متحده در کمتر از یک هفته ورشکست شد. اقدامات دولت آمریکا برای حمایت از سپرده گذاران این بانک ها در آن زمان باعث بی ثباتی در بازار استیبل کوین شد.

Silvergate و Signature Bank بزرگترین وام دهندگان صنعت ارزهای دیجیتال بودند. تقریباً نیمی از استارت‌آپ‌های آمریکایی که با پشتوانه سرمایه‌گذاری توسعه یافته‌اند، از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و برخی شرکت‌های ارز دیجیتال، پول نقد خود را نیز در بانک‌های سیلیکون ولی نگهداری می‌کنند.

ایردراپ توکن آربیتروم

شبکه آربیتروم به عنوان یک راه حل مقیاس پذیری لایه 2 اتریوم در سال 2021 راه اندازی شد. بنیاد Arbitrum در مارس 2023 (اسفند 1401) از راه اندازی دائو آربیتروم و توکن حاکمیت آن ARB اعلام شد. در 23 مارس (3 آوریل)، حدود یک میلیارد توکن از مجموع 10 میلیارد توکن بین کاربران واجد شرایط توزیع شد که یکی از بزرگترین و موفق ترین ایردراپ ها در تاریخ ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

دستگیری دو کوان در مونته نگرو

دستگیری دو کوان در مونته نگرو

دو کوان، یکی از بنیانگذاران Terraform Labs و متهم به فروپاشی 40 میلیارد دلاری اکوسیستم Terra Luna، در اواخر مارس (اوایل آوریل) در مونته نگروپس از اتمام حکم کوان، مقامات قضایی مونته نگرو قصد داشتند او را به ایالات متحده تحویل دهند. با این حال، دادگاه تجدیدنظر با پذیرش درخواست تجدیدنظر وکلای مدافع او در اواخر دسامبر، حکم استرداد او را لغو کرد.

شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده علیه Binance و Coinbase

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در اقدامی بی‌سابقه در ماه ژوئن، شکایات Binance و Coinbase ثبت کردند. مهمترین اتهام علیه Binance ترکیب میلیاردها دلار دارایی کاربر بود. صرافی همچنین متهم شد که مقررات خود را برای تسهیل مشارکت ثروتمندان ایالات متحده نادیده گرفته است. سرمایه گذاران در پلتفرم جهانی Binance بودند.

صرافی Coinbase نیز متهم به فعالیت به عنوان یک کارگزار و صرافی بدون مجوز بود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ادعا کرد که خدمات شاخص بورس، از جمله برنامه های کارگزاری، مبادله، و سرمایه گذاری آن، مقررات بازار اوراق بهادار را نقض می کند.

ورود بلک راک به صنعت ارز دیجیتال

در ماه جولای، BlackRock، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان، درخواست خود را برای راه اندازی ETF یا Bitcoin Cash Exchange لری فینک، مدیر عامل بلک راک در مصاحبه ای با CNBC در آن زمان اظهار داشت: صندوقی که برای پیوستن به شرکت هایی مانند Fidelity، OneEck، BitWise و WisdomTrey در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شده است. می تواند بخش مالی را متحول کند.

حکم تاریخی دادگاه در مورد شکایت کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده از ریپل

در طول بررسی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده علیه آزمایشگاه ریپل، صنعت ارزهای دیجیتال در 13 ژوئیه به پیروزی مهمی دست یافت.

قاضی آنالیسا تورس، حکم کرد که ریپل با فروش توکن های خود در صرافی های ارز دیجیتال، قانون اوراق بهادار فدرال را نقض کرده است. اوراق بهادار را نقض نکرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ماه اکتبر اعلام کرد که دیگر پیگیری نخواهد کرد. شکایت آن علیه برد گارلینگ هاوس، مدیرعامل ریپل و کریس لارسن، مدیر اجرایی شرکت، به اتهام نقض قوانین بازار اوراق بهادار.

عرضه استیبل کوین پی‌پل یو‌اس‌دی

عرضه استیبل کوین پی‌پل یو‌اس‌دی

در ماه آگوست، شرکت فین‌تک PayPal از راه‌اندازی استیبل کوین دلاری خود به نام PYUSD با همکاری Pexos خبر داد. این استیبل کوین که در حال حاضر در شبکه اتریوم راه اندازی شده است، توسط سپرده های دلاری، اسناد کوتاه مدت خزانه داری ایالات متحده و معادل های نقدی پشتیبانی می شود. این شرکت در تلاش برای ایجاد یک دوقطبی teter و چالش USDCoin در اکوسیستم ارزهای دیجیتال.

راه اندازی شبکه پایه لایه 2

پس از راه‌اندازی آزمایشی در ماه فوریه، کوین‌بیس شبکه پایه را به عنوان راه‌حل لایه ۲ اتریوم در ماه آگوست راه‌اندازی کرد. این بلاک چین بر روی OP Stack ساخته شده است. یک چارچوب منبع باز برای ایجاد مجموعه های خوش بینانه که توسط بنیاد خوش بینی توسعه یافته است.

Bitcoin صندوق راه اندازی شده توسط بزرگترین بانک سرمایه گذاری ژاپن

در ماه سپتامبر، Laser Digital، یکی از شرکت‌های تابعه Nomura، بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری در ژاپن، صندوق پذیرش بیت‌کوین خود را برای سرمایه‌گذاران نهادی راه‌اندازی کرد. این محصول به دنبال راه اندازی اولین صندوق مبتنی بر ارزهای دیجیتال در ژاپن توسط هلدینگ SBI در سال 2021 است که نشان دهنده علاقه روزافزون سرمایه گذاران این کشور به دارایی های دیجیتال است.

Ethereum Futures ETF ها شروع به تجارت در ایالات متحده می کنند

مهم‌ترین رویداد در ماه اکتبر آغاز معاملات ETF آتی اتریوم برای اولین بار در ایالات متحده بود. شرکت های سرمایه گذاری ProShares، VanEck، BitWise، Valkyrie، Kelly و Volshares در مجموع 9 ETF را در بورس اوراق بهادار شیکاگو فهرست کرده اند. برخلاف استقبال گسترده بازار زمانی که ProShares اولین ETF معاملات آتی بیت کوین را در سال 2021 راه اندازی کرد، حجم معاملات این ETF ها در اولین روز راه اندازی قابل توجه نبود.

سم بنکمن فرید در هر 7 اتهام مجرم شناخته شد

سم بنکمن فرید

در جریان محاکمه سم بنکمن فرید در نوامبر، هیئت منصفه، مدیر عامل سابق 31 ساله صرافی FTX در هر 7 اتهامی که مجرم شناخته شد پس از اعلام این خبر، دادستان ایالات متحده، دامیان ویلیامز، در خارج از دادگاه گفت: “سام بنکمنفرید یکی از بزرگترین کلاهبرداری های مالی در تاریخ آمریکا را مرتکب شده است.” تاریخ صدور حکم او برای 28 مارس 2024 (9 آوریل 1403) برنامه ریزی شده است و ممکن است حداکثر به 115 سال زندان محکوم شود.

شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده علیه Binance و Changpeng Zhao

پس از شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده بایننس و چانگ پنگ ژائو، صرافی اعلام کرد که با پرداخت 4.3 میلیارد دلار جریمه موافقت کرده است. بر اساس گزارش ها، 3.4 میلیارد دلار از این مبلغ برای جریمه شبکه اجرای جرایم مالی و 968 میلیون دلار برای جریمه اداره کنترل دارایی های خارجی (OFAC) است. در جریان این شکایت، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل وقت بایننس نیز از سمت خود استعفا داد. او کنار رفت و ریچارد تنگ به عنوان جانشین وی منصوب شد

شکایت کریستیانو رونالدو متهم به تبلیغ بایننس

شکایت از کریستیانو رونالدو به‌اتهام تبلیغ بایننس

گروهی از شاکیان در ایالات متحده کریستیانو رونالدو را به تبلیغ بایننس متهم می کنند.شکایت. شاکیان ادعا می کنند که حمایت رونالدو آنها را به سمت سرمایه گذاری زیانده سوق داده است. هنوز به دنبال غرامتی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار است.

صدور حکم نهایی برای مصادره 69370 بیت کوین جاده ابریشم توسط دولت آمریکا

یک دادگاه تجدیدنظر در اواخر دسامبر حکم نهایی را برای دولت ایالات متحده صادر کرد تا 69370 بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را از بازار وب تاریک جاده ابریشم مصادره کند. وزارت دادگستری ایالات متحده این دارایی ها را در سال 2022 مصادره کرد و توقیف رسمی آنها را دنبال کرد.

راس اولبریخت، بنیانگذار و مدیر بازار جاده ابریشم از سال 2011 تا 2013، در حال حاضر در حال گذراندن حبس ابد است. این سایت که برای فروش مواد مخدر و اسلحه استفاده می شد، پس از دستگیری اولبریخت توسط اف بی آی تعطیل شد. اولبریخت در سال 2022 از مالکیت این بیت کوین ها صرف نظر کرد و موافقت کرد که از این دارایی ها برای پرداخت بدهی خود به دولت ایالات متحده استفاده کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا