آموزش سرمایه گزاری و ترید

سفارش OCO چیست و چگونه در ترید حرفه‌ای کاربرد دارد؟

سفارش OCO چیست و چگونه در ترید حرفه‌ای کاربرد دارد؟

در حوزه تجارت الکترونیکی و هنگام عملیات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های آنلاین، معامله‌گران از طریق ثبت سفارش یا Order اقدام به تبادل می‌کنند.

ثبت سفارش به این معنا است که درخواست خرید یا فروش یک ارز دیجیتال به مقدار و قیمت تعیین‌شده توسط معامله‌گر به پلتفرم معاملاتی ارائه شده است. در نتیجه، اگر قیمت بازار به سطح قیمت درخواست شده برسد، معامله به اصطلاح مچ شده و خرید یا فروش انجام می‌گیرد.

سفارشات معاملاتی در چند دسته‌بندی قابل تعریف هستند. ابتدایی‌ترین نوع، سفارش فوری یا Market است که بی‌درنگ و با بهترین قیمت موجود در بازار اجرا می‌شود. نوع دیگر، سفارش Limit یا “با تعیین قیمت” است که در آن معامله‌گران قیمت مدنظر خود را از قبل تعیین می‌کنند تا هنگام رسیدن قیمت بازار به آن سطح، معامله اتفاق بیافتد.

سفارش سومی نیز با عنوان “حد ضرر” یا Stop Limit وجود دارد که دقیقاً زمانی به اجرا درمی‌آید که قیمت رمزارز به سطح خاصی افت کرده و ورود به معامله برای جلوگیری از زیان معامله‌گر صورت می‌گیرد.

سفارش چهارم و مورد بحث در این مقاله، سفارش OCO یا One Cancels the Other می‌باشد. این نوع سفارش که به مثابه تلفیقی از دو سفارش Limit و Stop Limit عمل می‌کند، به معامله‌گر این امکان را می‌دهد تا همزمان بتوانند برای خرید یا فروش ارز دیجیتال در قیمت دلخواه و نیز فعال‌سازی حد ضرر در قیمت معینی اقدام کنند، بدون آنکه نیاز به تعیین دو سفارش جداگانه باشد. جذابیت سفارش OCO در همین ویژگی یکپارچگی و خودکار بودن است.

به عنوان مثال، فرض کنید بیت کوین در حال حاضر با قیمت ۳۵ هزار دلار معامله می‌شود، شما مطابق با تحلیل‌های خود، قیمت ۳۲ هزار دلار را برای خرید مناسب می‌دانید. در ضمن، اگر قیمت از مقاومت ۳۸ هزار دلار فراتر رود، انتظار دارید که افزایش قیمت‌ها شروع شود. بنابراین با استفاده از OCO، شما می‌توانید هر دو سیگنال را در یک سفارش ترکیبی واحد جای دهید؛ به گونه‌ای که اگر قیمت به ۳۲ هزار دلار برسد، خرید انجام گیرد یا اگر به ۳۸ هزار دلار صعود کند، حد ضرر به صورت خودکار فعال شود و سفارش دیگر لغو گردد.

استفاده از OCO در فروش

سفارش OCO به شما این امکان را می‌دهد که دو موقعیت متضاد در فروش را با بهره‌گیری از یک استراتژی واحد پیگیری کنید. با توجه به مثالی که آوردید، شما در حال حاضر اتریومی دارید که قیمت هر واحد آن ۱۰۰ میلیون تومان است.

شما به دنبال فروش اتریوم در یک قیمت سودآور یعنی ۱۲۰ میلیون تومان هستید، بنابر تحلیلی که انجام داده‌اید. از سوی دیگر، شما قیمت ۸۰ میلیون تومان را به عنوان یک سطح حمایتی اساسی شناسایی کرده‌اید که در صورت شکست آن، ممکن است به کاهش بیشتر ارزش اتریوم بیانجامد. در نتیجه، اگر قیمت به این سطح برسد، می‌خواهید که از طریق فعال کردن سفارش حد ضرر، اتریوم را به فروش رسانیده و از زیان بیشتر جلوگیری کنید.

به منظور فروش در ۱۲۰ میلیون تومان، نیاز به سفارش Limit دارید، و برای محافظت از پورتفولیوی خود در برابر کاهش قیمت ناگهانی به یک سفارش Stop Limit در قیمت ۸۰ میلیون تومان نیاز مندید. سفارش OCO به شکلی طراحی شده که همان لحظه‌ای که یکی از این دو قیمت محقق شود، سفارش مرتبط انجام گرفته و سفارش دیگر به صورت خودکار کنسل خواهد شد.

بنابراین، با تنظیم سفارش در ۱۰۰ میلیون تومان، هدف فروش را روی ۱۲۰ میلیون تومان و قیمت فعال‌سازی حد ضرر را روی ۸۰ میلیون تومان قرار می‌دهید. این کار باعث می‌شود که در صورت رسیدن به هر یک از قیمت های تنظیم شده، سفارش مربوطه اجرا شده و معامله‌گر از اجرای سفارش نامطلوب محافظت شود.

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO چیست ؟

 

سفارش OCO، که مخفف عبارت One Cancels the Other است، مکانیسمی در بازارهای مالی است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد دو سفارش مجزا را به طور همزمان فعال کنند: یک سفارش Limit که در آن بهای مد نظر برای معامله تعیین شده و یک سفارش Stop Limit که برای محدود کردن زیان در صورت حرکت نامناسب بازار تنظیم می‌شود. این دو سفارش مرتبط هستند به طوری که فعال شدن یکی از آن‌ها باعث لغو خودکار دیگری می‌شود.

مزیت اصلی سفارش OCO در این است که معامله‌گر تنها با یک سفارش می‌تواند هم فرصت‌های کسب سود را دنبال کند و هم از خطرات احتمالی کاهش قیمت‌ها در امان بماند. این سیستم دوگانه به معامله‌گر این امکان را می‌دهد که استراتژی معاملاتی خود را به خوبی مدیریت کرده و بدون نیاز به نظارت دائمی بر بازار، پوزیشن خود را در قیمت‌های کلیدی به صورت اتوماتیک تنظیم کند.

استفاده از سفارش OCO در خرید

به کارگیری سفارش OCO در معاملات خرید به شما امکان می‌دهد که دو استراتژی مختلف خرید را بدون نیاز به تعیین دو سفارش جداگانه دنبال کنید. همانطور که شرح دادید، شما قصد دارید بیت کوین را خریداری کنید و طبق تحلیل‌های خود دو قیمت متفاوت برای ورود به معامله را در نظر گرفته‌اید. قیمت اول، 32,000 دلار به عنوان قیمت خرید مطلوب در نظر گرفته شده است و قیمت دوم، 38,000 دلار به عنوان یک سیگنال برای ورود به بازار در صورت شکست قیمت و حرکت صعودی.

در صورت استفاده از سفارش OCO، شما با ثبت این سفارش و تنظیم دو قیمت مورد نظر (32,000 دلار برای سفارش Limit و 38,000 دلار برای سفارش Stop-Limit)، هر دو سناریو را پوشش می‌دهید.

اگر قیمت به 32,000 دلار برسد، سفارش خرید شما به صورت Limit Order اجرا می‌شود و در صورت رسیدن به 38,000 دلار به دلیل شکست قیمت، سفارش Stop-Limit فعال شده و سفارش خرید به قیمت بالاتر اجرا می‌گردد. بلافاصله پس از اجرای یکی از این دو سفارش، سفارش دیگر به صورت خودکار کنسل می‌شود، بدین طریق این دو سفارش همزمان عمل کرده ولی تنها یکی به اجرا در خواهد آمد.

سخن پایانی

بنابراین، سفارش OCO به عنوان یک ابزار چندمنظوره عمل می‌کند که امکان مدیریت ریسک و فرصت‌های سود را در یک پلتفرم معاملاتی یکپارچه فراهم می‌سازد. این نوع سفارش برای معامله‌گرانی که استراتژی‌های مشخصی دارند و نمی‌خواهند مدام بازار را رصد کنند یا در مواقعی که نمی‌توانند به مانیتور معاملات خود دسترسی داشته باشند، ایده‌آل است.

OCO به معامله‌گران اجازه می‌دهد که بهینه‌سازی معاملات را از طریق تنظیم دقیق قیمت‌های ورودی، خروجی و توقف ضرر انجام دهند، که این امر به کاهش استرس مرتبط با نوسانات بازار و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای کمک می‌کند.

با مدنظر قرار دادن موارد فوق، سفارش OCO می‌تواند جزئی ارزشمند از سبد ابزار یک معامله‌گر حرفه‌ای برای بکارگیری در استراتژی‌های مالی پیچیده و همچنین در موقعیت‌هایی که نیاز به مدیریت ریسک منظم دارند، باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا