آموزش سرمایه گزاری و تریدآموزش آلت کوین

هاوینگ لایت کوین (LTC)؛و تاثیر آن بر قیمت لایت کوین

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال رویکردهای متفاوتی برای حل این سوال دارند که چگونه تعداد کوین های یک ارز دیجیتال را محدود کنیم. برخی مانند ریپل از همان ابتدا مقدار مشخصی کوین صادر می کنند. و برخی، مانند اتریوم، مقدار مشخصی از تورم سالانه را تعیین می کنند. با اولین ارز دیجیتال، بیت کوین، این مشکل با استفاده از مکانیزمی به نام هاوینگ یا نصف کردن حل می شود. لایت کوین که به نوعی «برادر کوچک» بیت کوین است، این روش را از آن به ارث برده است. بنابراین، بیایید در مورد هاوینگ لایت کوین و معنای آن، تأثیر آن بر قیمت، تاریخ نصف شدن ارزهای دیجیتال و تاریخچه آن و موارد دیگر صحبت کنیم.

کاهش انگیزه برای ماینرها برای LTC خوب است زیرا فقط افراد جدی در این فضا باقی خواهند ماند. در مورد عملکرد قیمت،این مسئله دشوار است و بستگی زیادی به احساسات دارد، اما معمولاً این نوع اقدام نسبت به قیمت مثبت است.

هاوینگ لایت کوین چیست؟

ابتدا اجازه دهید هاوینگ لایت کوین را توضیح دهیم. لایت کوین های جدید زمانی ایجاد می شوند که ماینرها تراکنش های جدیدی را به بلاک ها اضافه کنند. ماینری که بلوک را اضافه کرده است مقدار معینی لایت کوین به عنوان پاداش برای انجام این کار دریافت می کند. این مبلغ شامل تعداد ثابتی لایت کوین جدید و کارمزد تراکنش است که در نصف کردن بلوک گنجانده شده است. برخلاف شبکه بیت کوین که تقریباً هر 10 دقیقه یک بار بلوک های جدید اضافه می شود، در شبکه لایت کوین، بلاک ها کمی سریعتر تقریباً هر 2.5 دقیقه یک بار اضافه می شوند.

پس از استخراج هر 840000 بلوک، پاداش بلاک نصف می شود. با در نظر گرفتن میانگین نرخ استخراج بلاک در 2.5 دقیقه، این اتفاق تقریباً هر 4 سال یک بار اتفاق می افتد. این رویداد به نام نصف کردن پاداش بلاک لایت کوین یا نصف کردن لایت کوین نامیده می شود و در الگوریتم لایت کوین از قبل برنامه ریزی شده است.

زمانی که لایت کوین راه اندازی شد، پاداش بلاک 50 LTC بود. اکنون، پس از دو نصف شدن ارزهای دیجیتال، پاداش بلاک لایت کوین 12.5 LTC بود.

هدف پشت هاوینگ لایت کوین

هدف پشت هاوینگ لایت کوین

هدف اصلی هاوینگ لایت کوین، کنترل عرضه لایت کوین است. برخلاف ارزهای سنتی فیات که توسط بانک‌های مرکزی به هر مقداری که لازم بدانند صادر می‌شوند، عرضه لایت‌کوین‌ ها با نرخ ثابتی افزایش می‌یابد که هر ۴ سال به نصف کاهش می‌یابد. به لطف نصف کردن بلوک، حداکثر مقدار لایت کوین قابل استخراج محدود است و برابر با 84،000،000 است. این مانع از تورم می شود که همراه همیشگی ارزهای ملی است. رشد سریع تعداد کوین ها در مرحله اولیه تکامل ارزهای دیجیتال، مشکل توزیع اولیه آنها را حل کرد و ماینرها را تشویق کرد تا این ارز دیجیتال را استخراج کنند. بنابراین، در زمان هاوینگ اول، لایت کوین قبلاً از سطح خاصی از محبوبیت و پذیرش برخوردار بود.

کاهش تدریجی عرضه لایت‌کوین از طریق هاوینگ‌ها، تورم را در حدی نگه می‌دارد و در عین حال انگیزه‌ای برای ماینرها برای ادامه استخراج و در نتیجه فعال نگه داشتن شبکه لایت‌کوین فراهم می‌کند.

تاثیر نصف شدن LTC بر ماینرها

همانطور که ممکن است حدس بزنید، کاهش پاداش بلاک به طور اجتناب ناپذیری بر درآمد ماینرها تأثیر می گذارد. اگر نصف اول تقریباً هیچ تأثیری بر هش ریت لایت کوین نداشت و فقط باعث کاهش 15 درصدی کوتاه مدت شد، دومی باعث افت شدید هش ریت شد. این بدان معناست که پس از دومین رویداد نصف شدن بلاک، ماینرها به طور گسترده به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر روی آوردند تا اینکه دشواری استخراج لایت کوین به مقادیر قابل قبول تری کاهش یافت.

نصف شدن بعدی لایت کوین چه زمانی است؟

halving بعدی LTC در 2 اوت 2023 رخ داد. در طول آن رویداد نصف شدن ارزهای دیجیتال، پاداش بلاک به 6.25 LTC کاهش یافت.

تاریخچه نصف کردن قیمت لایت کوین

تاریخچه نصف کردن قیمت لایت کوین

نصف شدن لایت کوین تقریباً هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد تا زمانی که پاداش بلاک کمتر از کوچکترین کسر ممکن لایت کوین یعنی 1/100 میلیونم باشد. همانند بیت کوین، این اتفاق پس از هاوینگ سی و سوم رخ خواهد داد. تا به امروز، تنها سه نصف شدن اتفاق افتاده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به تاریخ‌های نصف شدن کریپتوهای گذشته و رفتار قیمت LTC در این تاریخ‌ها بیندازیم.

دوره قبل از نصف شدن
لایت کوین توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل ایجاد شده است. به گفته لی، لایت کوین برای رقابت با بیت کوین طراحی نشده بود، بلکه برای استفاده در تراکنش های کوچکتر طراحی شده بود. شبکه Litecoin در 13 اکتبر 2011 راه اندازی شد. در نوامبر 2013، ارزش Litecoin رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در نتیجه ارزش بازار آن از 1 میلیارد دلار گذشت. با این حال، پس از آن، قیمت آن تا ماه می 2015 به طور پیوسته کاهش یافت.

تاریخ 13 اکتبر 2011
شماره بلوک 0
پاداش بلوک، LTC 50
LTC که در هر روز ایجاد می شود 28800
قیمت LTC در ابتدا N/A
قیمت LTC 100 روز بعد N/A
قیمت LTC 1 سال بعد N/A

لایت کوین هاوینگ 2015
اولین هاوینگ لایت کوین در 25 آگوست 2015 انجام شد. حتی قبل از رویداد، از اواخر ماه می، قیمت در مسیر صعودی قرار داشت. اما، پس از رسیدن به اوج خود در 10 ژوئیه، شروع به ریزش کرد درست تا نصف شدن. پس از رویداد نصف شدن، سقوط متوقف شد. با این حال، لایت کوین تا می 2017، زمانی که کل بازار ارزهای دیجیتال رشد شدیدی را تجربه کرد، هیچ رشد قابل توجهی را تجربه نکرد. علاوه بر این، در می 2017، شبکه Litecoin پروتکل SegWit را فعال کرد که احتمالاً تأثیر مثبتی بر قیمت آن داشت. در 18 دسامبر 2017، لایت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 357 دلار رسید.

نصف کردن اول LTC

تاریخ 25 آگوست 2015
شماره بلوک 840000
پاداش بلوک، LTC 25
LTC که در هر روز ایجاد می شود 14400
قیمت LTC در ابتدا 3.05 دلار
قیمت LTC 100 روز بعد 3.35 دلار
قیمت LTC 1 سال بعد 3.85 دلار

لایت کوین هاوینگ 2016-2018
در این تاریخ ها هیچ نصف شدن بلوک LTC وجود نداشت.

لایت کوین هاوینگ 2019
دومین نصف شدن لایت کوین در 5 آگوست 2019 اتفاق افتاد. روند صعودی نیم ساله در 22 ژوئن 2019 به 146.95 دلار تبدیل شد. در حالی که بسیاری از مردم انتظار داشتند نصف شدن ارز دیجیتال تأثیر مثبتی بر قیمت داشته باشد، این اتفاق نیفتاد. پس از نصف شدن، کاهش قیمت ادامه یافت.

نصف شدن LTC دوم

تاریخ 5 آگوست 2019
شماره بلوک 1,680,000
پاداش بلوک، LTC 12.5
LTC  که در هر روز ایجاد می شود 7200
قیمت LTC در ابتدا 93.03 دلار
قیمت LTC 100 روز بعد 61.50 دلار
قیمت LTC 1 سال بعد 57.63 دلار

لایت کوین هاوینگ 2020
در سال 2020 هیچ بلاک LTC نصف نشد.

لایت کوین هاوینگ 2023
آخرین رویداد نصف شدن لایت کوین در 2 آگوست 2023 اتفاق افتاد. این رویداد نصف شدن ارزهای دیجیتال منجر به کاهش پاداش اعتبارسنجی بلاک به 6.25 LTC شد. در حال حاضر، قیمت LTC تقریباً 70 دلار است.

از لحاظ تاریخی، نصف شد تاریخ های کریپتو قبلی باعث افزایش موقت قیمت LTC و به دنبال آن یک دوره تثبیت شده است. رویداد فعلی بلاک هاوینگ منی تواند از الگوی مشابهی پیروی کند، با افزایش احتمالی قیمت و به دنبال آن کاهش. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که رویدادهای نصف شدن گذشته، نتیجه یکسانی را برای وضعیت فعلی تضمین نمی کند.

رویداد نصف بعدی برای سال 2027 تنظیم شده است که باعث می شود پاداش استخراج از 3.125 LTC به 1.5625 LTC در هر بلوک کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق باعث ایجاد کمبود شود و به طور بالقوه بر قیمت و احساسات بازار ارز دیجیتال تأثیر بگذارد.

با نگاهی به سال 2024، انتظار می رود با توجه به چشم انداز اقتصادی و سیاسی باثبات جهانی، شروع مثبتی برای سال وجود داشته باشد. این می تواند به افزایش قیمت LTC کمک کند که احتمالاً در ابتدای سال 2024 از 300 دلار فراتر می رود و در حدود 250 دلار است. علاوه بر این، ممکن است یک رالی دیگر در اواخر سال جاری باشد و قیمت را به سمت 400 دلار سوق دهد. به طور متوسط، کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت لایت کوین در سال 2024 حدود 350 دلار باشد.

شایان ذکر است که فرآیند نصف کردن بلاک لایت کوین مشابه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. با این حال، هر کریپتوکارنسی زمان بلاک و برنامه نصف شدن ارز دیجیتال منحصر به فرد خود را دارد که به پویایی عرضه متفاوت و پاسخ‌های بالقوه بازار کمک می‌کند.

پیش بینی قیمت لایت کوین پس از نصف شدن

بسیاری از مردم ممکن است بپرسند، آیا نصف شدن لایت کوین قیمت آن را افزایش می دهد؟ پاسخ صادقانه این است که هیچ کس به طور قطع نمی داند. تاثیر نصف شدن لایت کوین بر قیمت آن موضوع بسیار قابل بحثی است. مواضع اصلی در این زمینه عبارتند از:

نصف شدن بر قیمت تأثیر می گذارد، اما فقط در بلندمدت.
هاوینگ ها در حال حاضر مدت ها قبل از خود رویداد در قیمت لحاظ شده است.
نصف کردن واقعاً تأثیر قابل توجهی بر قیمت لایت کوین ندارد. قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود که به نوبه خود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند. از آنجایی که در زمان هاوینگ بعدی، 87.5 درصد از تمام لایت‌کوین‌ها قبلا استخراج شده‌اند، کاهش جزئی در عرضه لایت‌کوین‌های جدید نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت آن‌ها داشته باشد.

بنابراین، تنها چیزی که می توان با اطمینان گفت این است که بعید است که نصف شدن LTC در کوتاه مدت تأثیر محسوسی بر قیمت آن بگذارد.

لایت‌کوین؛ نگاهی گذرا به این رمزارز محبوب

قراردادهای هوشمند؛ قراردادهایی برای رسمی کردن توافقات در عصر دیجیتال

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا