صفرتاصد امنیت

طرح پامپ و دامپ (Pump and Dump )چیست؟

پامپ و دامپ (Pump and Dump) نام طرحی است که در آن سعی می شود با توصیه های جعلی قیمت سهام یا اوراق بهادار افزایش یابد. این توصیه ها بر اساس اظهارات نادرست یا گمراه کننده است و توسط کسانی که دارایی برای فروش دارند استفاده می شود. آنها زمانی آن را می فروشند که هیاهویی که توصیه های جعلی ایجاد کرده است منجر به افزایش قیمت دارایی شود،که منجر به کسب سود برای آنها شود.

پامپ و دامپ چیست؟

طرح پامپ و دامپ کریپتو شامل افزایش مصنوعی ارزش یک توکن با فعالیت های بازاریابی یا نهنگ برای جذب خریداران بیشتر، سپس فروش دارایی بیش از حد ارزش گذاری شده با سود است که نقدینگی کوین را از بین می برد و در نتیجه قیمت را کاهش می دهد.

طرح‌های پامپ و تخلیه معمولاً چهار مرحله دارند: پیش از راه‌اندازی، راه‌اندازی، پامپ و تخلیه،با سه فاز اول برای القای FOMO در بین سرمایه‌گذاران.

برای جلوگیری از پامپ و تخلیه، مراقب پرچم های قرمز باشید و برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری به جای احساسات، از داده ها و منطق استفاده کنید.

بازار کریپتو در چند سال گذشته سرمایه گذاران فردی و نهادی زیادی را به خود جذب کرده است. با این حال، این همچنین منجر به افزایش کلاهبردارانی شده است که می خواهند از فرصت های سودآور و کمبود نسبی مقررات استفاده کنند. کلاهبرداری های رمزنگاری مانند مین های پنهان در هر گوشه ای در کمین هستند.

یک مرحله اشتباه، و ممکن است دیگر هرگز پول خود را نبینید! اما همه کلاهبرداری ها یکسان نیستند. برخی فریب خود را مانند نشان می پوشانند، در حالی که برخی دیگر بازی ظریف تری از دستکاری را انجام می دهند.

طرح‌های پامپ و تخلیه، نوع بدی از کلاهبرداری‌های کریپتو هستند که بازدهی بسیار مضحکی را نوید می‌دهند. این کلاهبرداران از روانشناسی برای به دام انداختن قربانیان استفاده می کنند و با آویزان کردن هویج بر روی احساسات آنها بازی می کنند (بخوانید: سریع پولدار شوید). قربانیان اغلب طعمه را از ترس از دست دادن (FOMO) می گیرند.

هرچه بیشتر در مورد کریپتو و خطرات آن بدانید، کمتر طعمه این کلاهبرداری ها خواهید شد. در این مقاله، نحوه عملکرد طرح‌های پمپ و دامپ، نحوه تشخیص پرچم‌های قرمز را یاد خواهید گرفت.

Crypto Pump-and-Dump

Crypto Pump-and-Dump

پامپ و تخلیه کریپتو یک کلاهبرداری دستکاری بازار است که در آن عاملان مقادیر زیادی آلت کوین را ایجاد یا به دست می آورند، آن را تبلیغ می کنند تا به طور متقلبانه قیمت توکن را افزایش دهند (پامپ) کنند، و سپس با فروش (دامپینگ) آنها به سرمایه گذاران ناآگاه پول نقد کنند.

هنگامی که عاملان توکن های خود را تخلیه می کنند، با کاهش قیمت، عرضه افزایش می یابد. از آنجایی که بسیاری از این دارایی ها ارزش کمی دارند، پس از اینکه کلاهبرداران دارایی های خود را تخلیه کردند، قیمت آنها بهبود نمی یابد. به عبارت دیگر، در حالی که کلاهبرداران غارت خود را می‌شمارند، سرمایه‌گذاران بی‌گناه با توکن‌های تقریباً بی‌ارزش گیر کرده‌اند.

طرح‌های پامپ و دامپ مختص ارزهای دیجیتال نیستند، آنها ریشه در امور مالی سنتی دارند که به حباب دریای جنوبی در اوایل قرن هجدهم بازمی‌گردد. حتی پادشاه بریتانیا، جورج اول، سهام شرکت دریای جنوبی را در جریان پمپاژ آن خریداری کرد. هنگامی که در سال 1720 سقوط کرد، آیزاک نیوتن، انجمن سلطنتی و سرمایه گذاران بی شماری، ثروتمند و فقیر، در میان قربانیان آن بودند.

کلاهبرداران پامپ و دامپ با گذشت زمان تکامل یافته اند. جردن بلفورت، شخصیت اصلی «گرگ وال استریت»، به دلیل پمپاژ و ریختن سهام پنی با استفاده از تماس سرد از طریق کارگزاری اش Straton Oakmont به زندان رفت.

اکنون، در میان شکاف های نظارتی، کلاهبرداران رمزارز از اینترنت و ناشناس بودن برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران استفاده می کنند. طبق داده‌های Chainalysis،بیست و چهار درصد از تمام توکن‌های جدید راه‌اندازی شده در سال 2022 نشانه‌هایی از طرح پامپ و دامپ را نشان دادند. سرمایه گذاران 4.2 میلیارد دلار برای خرید این توکن های پامپ و دامپ هزینه کردند، در حالی که کلاهبرداران 30 میلیون دلار به دست آوردند.

Crypto Pump and Dumps چگونه کار می کند؟

Crypto Pump and Dumps چگونه کار می کند؟

اکنون که پیش زمینه اولیه ای از کلاهبرداری پامپ دامپ دارید، بیایید شما را با عملکرد درونی آن آشنا کنیم. از آنجا می‌توانید به راحتی پرچم‌های قرمز پروژه را شناسایی کنید و فریب نخورید.

فاز قبل از راه اندازی
یک کلاهبرداری پامپ و دامپ به بازاریابی حول یک توکن نسبتا بی ارزش بستگی دارد. همه چیز به تبلیغات مربوط می شود، هر چه بالاتر باشد، سرمایه گذاران بیشتری خرید می کنند، بنابراین جیب کلاهبرداران را می پوشانند.

آنها معمولاً این احساس FOMO را از طریق سیستم عامل هایی مانند X (توئیتر سابق)، Discord و تلگرام ایجاد می کنند. هر جا افراد ناآگاهی برای هدف قرار دادن وجود داشته باشند، کلاهبرداران حمله خواهند کرد.

اساساً پامپ ها و دامپرها از تاکتیک هایی مانند لیست مجوزها و پیش فروش ها برای ایجاد پایگاهی از اولین خریداران استفاده می کنند.

یک لیست مجاز، که گاهی اوقات لیست سفید نامیده می شود، به شرکت کنندگان خاصی دسترسی زودهنگام و اغلب امتیازات اضافی را می دهد. متأسفانه، کلاهبرداران از آنها برای ایجاد فضای انحصاری و ایجاد احساس خاص در شما استفاده می کنند. آنها ایده یک فرصت منحصر به فرد برای سرمایه گذاری را قبل از دیگران به شما می فروشند.

اگر در لیست مجاز هستید، معمولاً می‌توانید در پیش‌فروش یک کوین یا توکن را قبل از عموم مردم خریداری کنید. حتی گاهی اوقات تخفیفی نیز دریافت خواهید کرد که شما را بیشتر در مورد پروژه متقاعد می کند. اما همه چیز از آنجا به پایین می رود.

راه اندازی
پیش از راه اندازی و حتی پس از آن، کلاهبرداران از شیلرها استفاده می کنند تا قربانیان احتمالی بیشتری را وارد پروژه کنند. شیلینگ کریپتو به تبلیغ یک توکن یا سکه اشاره دارد. معمولاً توسط کسانی که دنبال کننده یا شهرت و اعتبار زیادی در رسانه های اجتماعی دارند تبلیغ می شوند.

شیلرها از FOMO برای ایجاد حس فوریت و هیجان استفاده می کنند. شما به لیست مجاز نرسیدید و پیش فروش را از دست دادید؟ خوب، این نسخه شماست.

از لحاظ تاریخی، پامپ و تخلیه از طریق تماس سرد  انجام می شود، اگرچه توسعه اینترنت منجر به این شده است که بیشتر آن اکنون به صورت آنلاین انجام شود. اما چه از طریق تماس های تلفنی، ارسال ایمیل ها یا پیام های ارسال شده به صورت آنلاین، اصول اولیه یک طرح پامپ و دامپ یکسان باقی می ماند.

تلاش می شود تا سرمایه گذاران احتمالی را وسوسه کنند تا پول خود را در یک دارایی خاص قرار دهند. کسانی که این طرح را اجرا می کنند اغلب ادعا می کنند که اطلاعات داخلی در مورد عواملی دارند که قرار است باعث افزایش ناگهانی ارزش دارایی مورد نظر شوند. هدف این است که مردم را متقاعد کنیم که اکنون در آن دارایی سرمایه گذاری کنند، تا بتوانند از فرصت برای کسب سود در زمانی که قیمت آن بالا می رود استفاده کنند.

اگر کسانی که این طرح را اجرا می کنند در متقاعد کردن افراد کافی برای خرید یک دارایی به طوری که قیمت آن افزایش یابد موفق باشند، تمام دارایی خود را خواهند فروخت. اثر این اغلب می تواند کاهش شدید ارزش آن دارایی باشد.

در حالی که کسانی که این طرح را اجرا کرده‌اند با فروش تمام دارایی‌هایی که در اختیار دارند سود می‌برند، کسانی که متقاعد به خرید در آن شده‌اند ممکن است اغلب با زیان‌های سنگینی مواجه شوند، زیرا دارایی‌هایی را که بیش از حد برای آن پرداخت کرده‌اند در اختیار دارند.

تجارت پامپ و دامپ غیرقانونی است و می تواند منجر به مجازات های مالی سنگینی برای افرادی شود که در آن دخیل بوده اند. اما افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال منجر به جذب تعداد زیادی از طرح‌های پامپ و دامپ شده است.

نمونه ای از معاملات پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

نمونه ای از معاملات پامپ و دامپ ارز دیجیتال چیست؟

یک سناریوی پامپ و دامپ معمولی می‌تواند جایی باشد که یک کلاهبردار بالقوه با یک کوین جدید، کم ارزش و با حجم کم ،ارز دیجیتال ایجاد می‌کند.

آن‌ها سپس در طرح‌های تهاجمی «بازاریابی» با هدف سرمایه‌گذاران بالقوه برای ایجاد هیاهو در اطراف کوین شرکت می‌کنند، و وعده‌های دروغینی می‌دهند که این طرح چقدر درخشان است و ارزش آن چقدر افزایش می‌یابد.

هنگامی که مقدار مناسبی از سرمایه گذاری دریافت شد و ارزش سکه به طور مصنوعی متورم شد، کسانی که این طرح را اجرا می کنند، سهم خود از کوین ها را به بالاترین حد خود می فروشند، که باعث کاهش شدید ارزش می شود و کسانی که سرمایه گذاری کرده اند رنج می برند. ضررهای قابل توجه می بینند.

معمولاً در جایی که مقررات کمی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد و اطلاعات زیادی در مورد دارایی مورد نظر در دسترس نیست، طرح‌های پامپ و دامپ شکوفا می‌شوند. این چنین اقدامی را قادر می سازد تا از بررسی دقیق جلوگیری شود. کسانی که چنین طرح‌هایی را اجرا می‌کنند، تمایل دارند دارایی‌هایی را که حجم معاملات پایینی دارند، ترجیح دهند، زیرا این بدان معناست که برای افزایش ارزش دارایی، نیازی به خریداران جدید زیادی ندارند.

نتیجه گیری

شکی نیست که بازار ارزهای دیجیتال برای آن دسته از طرح‌های پامپ و دامپ بسیار جذاب شده است. این تا حدی به این دلیل است که گزارش‌های مربوط به افزایش شدید ارزش بیت‌کوین و اتریوم به اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال منجر شده است.

این اشتیاق، همراه با فقدان مقررات مربوط به رمزارزها و ماهیت اغلب پیچیده چنین دارایی‌هایی، منجر به آمدن بسیاری به این بخش برای کارکرد پامپ و تخلیه شده است. تحقیقات نشان داده است که هزاران مورد از این طرح ها در هر لحظه در حال اجرا هستند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا