اخباربیت کوین

دلایل سقوط بیت کوین بعد از تأیید ETF ها

سقوط بیت کوین

“پس از تصویب ETFهای نقدی در آمریکا، قیمت بیت کوین به گزارش کوین تلگراف تجربه کاهش نسبتاً شدیدی کرد که بسیاری از تحلیل‌گران انتظار داشتند. این سقوط ۶.۸ درصدی در قیمت بیت کوین  در ۱۱ تا ۱۲ ژانویه (۲۱ و ۲۲ دی)، نظریه محبوب “با شایعه بخر و با خبر بفروش” مربوط به تأیید ETF‌های نقدی بیت کوین را انکار می‌کرد. این اتفاق پس از یک دوره ۹۰ روزهٔ رشد صورت گرفت که باعث افزایش ۷۵ درصدی ارزش بیت کوین شد. این روندی است که تا حدودی اصلاح دیروز قیمت را به کف ۴۱٬۵۰۰ دلاری کاهش داده است.”

در ذهن معامله‌گران، سوالی مطرح است که آیا نگرش سرمایه‌گذاران به بیت کوین منفی شده است یا خیر؟ از طرفی، ترس سرمایه‌گذاران وجود دارد و این به معنای این است که بخشی از بازارسازها و نهنگ‌ها که منتظر فرصتی برای خرید بیت کوین بعد از تأیید ETFها بودند، ممکن است مجبور به فروش با ضرر شده باشند. همچنین، به دلیل نزدیک شدن به هاوینگ (کمتر از ۱۰۰ روز دیگر)، ممکن است بخشی از ماینرها برای فروش بخشی از دارایی‌های خود تحت فشار قرار گرفته باشند.

علاوه بر این، نیاز به بررسی اندازه سود ماینرها و اثرات نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلاک بعد از هاوینگ بر آن‌ها و همچنین جریان خروجی ماینرها و مقدار بیت کوینی که اخیراً روانه صرافی‌ها شده است وجود دارد.

دلایل سقوط بیت کوین بعد از تأیید ETF ها

با توجه به داده‌های کریپتو کوانت، مشاهده شده است که در گذشته چندین بار، با افزایش برداشت بیت کوین از آدرس‌های ماینرها، قیمت به کف مقطعی خود رسیده است. این آمار ممکن است امیدواری برخی از خریداران را افزایش دهد، اما از طرف دیگر ممکن است این اتفاق به طور کاملاً اتفاقی رخ داده باشد. دلایل قانع‌کننده‌ای برای تأیید همبستگی بین خروجی آدرس‌های ماینرها و نوسان‌های کوتاه‌مدت بیت کوین وجود ندارد و بارها دیده شده است که بعد از حجم قابل‌توجهی برداشت از آدرس‌های ماینرها، قیمت واکنش معنی‌داری از خود نشان نداده است.

برای درک عمیق‌تر نگرش معامله‌گران نسبت به بیت کوین، بازار مشتقات باید در نظر گرفته شود. حجم موقعیت‌های معاملاتی باز (Open Interest) در بازار فیوچرز از ۳۹۲٬۱۳۰ بیت کوین در تاریخ ۵ ژانویه (۱۵ دی) به ۴۴۶٬۵۰۰ واحد با رشدی ۱۴ درصدی افزایش یافته است، که نشان‌دهنده علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به استفاده از معاملات اهرم‌دار در این مقطع است. همچنین، حجم زیاد موقعیت‌های لیکویید‌شده در روزهای گذشته تأثیر منفی نگرفته است. باید همچنین توجه داشت که بورس کالای شیکاگو (CME) با ۱۳۵٬۴۸۰ BTC رهبر بازار فیوچرز بیت کوین با سهمی ۳۰ درصدی در موقعیت‌های معاملاتی باز است.

به علاوه، باید بررسی کنیم که آیا میزان استفاده از اهرم‌های معاملاتی بین معامله‌گران خرد تحت‌تأثیر نوسان‌های اخیر قیمت قرار گرفته است یا نه. قرارداد‌های آتی دائمی (Perpetual) کارمزد مشخصی دارند که معمولاً هر ۸ ساعت یک بار نرخ آن به‌روزرسانی می‌شود. هدف صرافی‌ها از دریافت این کارمزد، که از آن با عنوان نرخ تأمین مالی (Funding Rate) یاد می‌شود، این است که از نامتعادل‌شدن بازار پیش‌گیری کنند. نرخ تأمین مالی مثبت نیز افزایش تقاضا برای استفاده از اهرم‌های معاملاتی بین معامله‌گران لانگ یا همان خریداران را نشان می‌دهد.

دلایل سقوط بیت کوین بعد از تأیید ETF ها

با توجه به آمارها، نرخ تأمین مالی فیوچرز بیت کوین از ۴ ژانویه (۱۴ دی) در سطح ۰.۲درصد در هفته تثبیت شده است که نشان‌دهنده تعادل بین تقاضا برای استفاده از اهرم‌های معاملاتی میان معامله‌گران شورت و لانگ است. بنابراین، ریزش اخیر به دلیل استفاده بیش از حد از اهرم‌های معاملاتی بین معامله‌گران خرد نبوده و همچنین شرط‌بندی سرمایه‌گذاران روی کاهش قیمت نیز دلیل افت اخیر بیت کوین نیست.

برای اندازه‌گیری احساسات بازار، می‌توانیم به فعالیت‌های بازار آپشنز (Options) بیت کوین نگاه کنیم تا ببینیم بیشتر فعالیت‌ها از نوع قرارداد اختیار خرید (Call) است یا اختیار فروش (Put). به‌طور کلی، نسبت ۰.۷۰ قراردادهای اختیار فروش به خرید (Put-to-Call) نشان می‌دهد که حجم قراردادهای اختیار فروش باز از قراردادهای اختیار خرید باز کمتر بوده و در مجموع نشانه‌ای صعودی ارزیابی می‌شود. در مقابل، نسبت ۱.۴۰ بین این دو نشان می‌دهد که حجم قراردادهای اختیار فروش بیشتر است و این نشانه‌ای نزولی در نظر گرفته می‌شود.

دلایل سقوط بیت کوین بعد از تأیید ETF ها

در طی هفت روز گذشته، نسبت بیت‌کوین بین 0.35 و 0.65 باقی مانده است، که نشان دهنده کاهش تقاضا برای قراردادهای اختیار فروش می‌باشد. در صورتی که سرمایه‌گذاران از ترس احتمالی سقوط قیمت بیت‌کوین دچار نگرانی شده بودند، این نرخ باید به سمت مقادیر متعادل (نزدیک به یک) حرکت می‌کرد.

ریزشی که در روز 12 ژانویه (22 دی) در بازار بیت‌کوین رخ داد، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی درباره عملکرد ETFهای نقدی، بازخرید و شکل‌گیری قیمت در این محصولات بود. به عنوان مثال، تفاوت‌های جزئی در ارائه‌دهنده‌های این ETFها وجود داشته و به همین دلیل داده‌های مربوط به جریان سرمایه به این صندوق‌ها ممکن است تا چند روز بعد از آن منتشر شوند. به علاوه، بعد از چند انتشار نادرست درباره تأیید ETFهای بیت‌کوین، معامله‌گران تا حد زیادی مشکوک به این خبرها بودند و این موجب شد که برخی از کارگزاری‌ها اجازه سرمایه‌گذاری در این محصولات را به مشتریان خود ندهند.

باید اضافه کرد که در حال حاضر هیچ کس نمی‌داند که ETFهای بیت‌کوین پس از توقف معاملات در پایان هفته میلادی و نوسانات قیمت در ساعات غیرمعاملاتی، چگونه بازگشایی خواهند شد. اگر معامله‌گران اطلاعات کافی نداشته و تأثیر ETFها بر بازار بیت‌کوین را در نظر نگیرند، طبیعی است که به دلیل جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم اطمینان، به فروش بپردازند؛ این موضوع باعث تقویت ترس از اصلاحات اخیر در بازار بیت‌کوین خواهد شد.

آنچه باید بدانید : آموزش ETF بیت کوین

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا