مقالاتآموزش Btc

روز پیتزای بیت کوین، مصادیقی از شروع انقلاب بیت کوین

بیت کوین از ابتدای پیدایشش تاریخچه‌ای پرنوسانی داشته است. در سال‌های ابتدایی، بیت کوین به عنوان یک ارز با ارزش بسیار پایین شناخته می‌شد و کمتر کسی از وجود آن آگاه بود. یکی از مصادیق بارز این نوسانات در سال ۲۰۱۰ رخ داد که لازلو هانیچ دو پیتزا را با ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین (حدود ۴۱ دلار به ارزش آن زمان) خریداری کرد. این رویداد، معروف به روز پیتزای بیت کوین، به عنوان یکی از اتفاقات تاریخی و مهم در جهان بیت کوین شناخته شده است.

روز پیتزای بیت کوین هر ساله توسط طرفداران بیت کوین به عنوان یک جشن و اتفاق تاریخی و مهم در تاریخ بیت کوین جشن گرفته می‌شود. این رویداد نشان دهنده مراحل ابتدایی توسعه و پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال است. از آنجایی که این رویداد نشان دهنده پذیرش و استفاده از بیت کوین در معاملات و تراکنش‌های واقعی است، به همین دلیل اهمیت بسیاری برای طرفداران بیت کوین دارد.

مصاحبه با لازلو هانیچ، فردی که دو پیتزا را در روز پیتزای بیت کوین خرید، نشان می‌دهد که او از این تجربه پشیمان نشده و از اینکه در آغازین روزهای بیت کوین حضور داشته خوشحال است. این رویداد همچنین یک پیشروی برای پذیرش و استفاده از بیت کوین به عنوان وسیله مبادله و پرداخت در زندگی روزمره را نشان می‌دهد.

ماجرای روز پیتزای بیت کوین چیست؟

روز پیتزای بیت‌کوین یک رویداد تاریخی در جهان بیت‌کوین است که در ۲۲ مه ۲۰۱۰ رخ داد. در این روز، برنده‌این یک معامله انجام داد که معروف به معامله پیتزای بیت‌کوین شده است. در این معامله، یک فرد با نام لاسزلو هانیچ، با کمک بیت‌کوین خرید پیتزای دلخواه خود را از یک فرد دیگر انجام داد. این معامله به عنوان یک نمونه از استفاده از بیت‌کوین به عنوان واحد پرداخت اولیه در جهان واقعی مطرح شد.

در زمان انجام این معامله، قیمت ۱۰٬۰۰۰ بیت‌کوین برای خرید دو پیتزا به ارزش حدود ۴۱ دلار بوده است. اما از آن زمان تاکنون، بیت‌کوین به طور چشمگیری ارزشش افزایش یافته و قیمت آن به مراتب بالاتر رفته است. این رویداد به عنوان یک مثال شناخته شده از اینکه چگونه یک رمزارز اولیه، به سرعت به یک ارزش ذخیره‌سازی و ارزش تبادلی تبدیل شد.

ارزش ۱۰هزار بیت کوین پرداخت شده برای پیتزا بعدها چقدر شد؟

ارزش ۱۰هزار بیت کوین پرداخت شده برای پیتزا بعدها چقدر شد؟ 

در زمان انجام معامله پیتزای بیت‌کوین در ۲۲ مه ۲۰۱۰، قیمت ۱۰٬۰۰۰ بیت‌کوین برای خرید دو پیتزا حدود ۲۵ دلار بوده است. اما بعد از آن، ارزش بیت‌کوین به طور چشمگیری افزایش یافته است. در حدود دوازده سال بعد، به تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۴، ارزش ۱۰٬۰۰۰ بیت‌کوین بسته به نرخ مبادله روز، می‌تواند به میلیاردها دلار برسد. اما لازم به ذکر است که ارزش دقیق آن در هر زمان بسته به نرخ مبادله بیت‌کوین به ارزهای دیگر تعیین می‌شود، که ممکن است متغیر باشد.

فروشنده پیتزا بعداً با بیت کوین‌ها چه کرد؟

جرمی استوردیوانت، ملقب به جرکوس، که بخاطر خرید دو پیتزا با استفاده از ۱۰٬۰۰۰ بیت کوین، روز پیتزای بیت کوین را معروف کرد، در یک مصاحبه با کوین تلگراف صحبت کرده است. او اعلام کرده که بیت کوین‌هایی که در آن زمان ارزش داشتند، را به مبلغ چند صد دلار برای پوشش هزینه‌های سفر خود به ارزهای فیات تبدیل کرده است. جرکوس همچنین به این نکته اشاره کرده که در زندگی روزمره خود هنوز هم به مواقع از بیت کوین استفاده می‌کند.

آیا لازلو هانیچ  از خرید پیتزا با ۱۰هزار بیت کوین پشیمان شده است؟

لازلو هانیچ در پاسخ به این سؤال توضیح می‌دهد که پشیمان نیست و از اینکه در بخشی از تاریخ اولیه بیت کوین بود خوشحال است. او اعتقاد دارد که ایده و داستان پیتزای بیت کوین جالبی است که مردم باید درباره آن بدانند.

همچنین او همیشه دوست داشته است که مردم از بیت کوین استفاده کنند، اما تصور نمی‌کرده که روزی بیت کوین تا این اندازه محبوب شود. او افزوده است: شاید اگر من این کار را نمی‌کردم، کس دیگری این کار را انجام می‌داد. اما لزوماً مرتبط با پیتزا نبود. فکر می‌کنم بیت کوین قرار بود به نوعی بزرگ شود، اما آن زمان همه چیز را در مورد آن نمی‌دانستم. تنها چند ماه بود که با آن کار می‌کردم و تازه استخراج بیت کوین را یاد گرفته بودم. به عبارتی تمام بیت کوین‌ها را از این روش به دست آوردم.

لازلو هانیچ در حال حاضر چه کار می‌کند؟

لازلو هانیچ در حال حاضر چه کار می‌کند؟ 

در ادامه مصاحبه با کوین تلگراف، لازلو هانیچ اظهار می‌کند: «به کار با رمزارزها به عنوان یک کسب‌وکار اصلی، علاقه‌ای ندارم و بیشتر به عنوان یک پروژه فرعی برایم محسوب می‌شود. می‌دانم که توضیح این موضوع به مردم کمی عجیب است، اما برای من بیشتر جنبه سرگرم‌کننده دارد. نمی‌خواهم از آن دسته افرادی باشم که با عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) یا چیزهایی شبیه به آن کلاهبرداری می‌کنند. در محل کارم، افراد را متقاعد کردم که بیت کوین را بپذیرند و به عنوان یک توسعه‌دهنده از آن در وب‌سایت خودمان استفاده می‌کنم.»

نظر لازلو هانیچ در مورد شبکه لایتنینگ چیست؟

به نظر لازلو هانیچ، مردی که ماجرای پیتزای بیت کوین را رقم زد، شبکه لایتنینگ (Lightning Network) به‌نظر بی‌نقص نیست و دارای مشکلاتی است. وی می‌گوید: «اگر شبکه لایتنینگ شروع به کار کند، همه خرده‌فروش‌های آنلاین به آن روی خواهند آورد. زیرا در این صورت هیچ کس لازم نیست از مسترکارت، ویزا یا پی پال، استفاده کند. فکر می‌کنم که هدف این شبکه ایجاد قابلیت استفاده بیشتر برای مردم است. چون امکان پرداخت فوری با بیت کوین را فراهم می‌کند و این در حالی است که پرداخت‌های بیت کوین در حالت عادی، فوری نیست. علاوه بر آن، شبکه لایتنینگ می‌تواند بخشی از حریم خصوصی را که مردم به اشتباه تصور می‌کردند دارند، به ما بازگرداند.»

چرا روز پیتزای بیت کوین مهم است؟‌

چرا روز پیتزای بیت کوین مهم است؟‌

هر ساله، جامعه ارزهای دیجیتال روز ۲۲ مه را به عنوان یک جشن جشن می‌گیرند، زیرا در این روز اولین تراکنش در دنیای واقعی با استفاده از بیت کوین صورت گرفت. این روز به عنوان نمادی از شروع بیت کوین شناخته شده و نمایانگر پتانسیل این رمزارز به عنوان یک وسیله مبادله با دوام است.

خرید دو پیتزا با بیت کوین ممکن است در نگاه اول به نظر بی‌اهمیت برسد، اما در واقع، نشان از پذیرش آن در همان روزهای ابتدایی به عنوان یک ابزار پرداخت دارد. این رویداد تاریخی نشان می‌دهد که از ابتدا بیت کوین به عنوان یک رمزارز با ارزش و قابلیت استفاده در تراکنش‌های واقعی شناخته شده بود و تلاش‌های مردم برای اعتباربخشی به آن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر با ۱۰هزار بیت کوین چه می‌توان خرید؟

موضوع جالبی است که اگر فردی با ۱۰ هزار بیت کوین در دست داشته باشد، چه می‌تواند خرید کند؟ در ۲۲ مه ۲۰۱۰ یا همان روز پیتزای بیت کوین، تنها دو پیتزا با این میزان بیت کوین خریداری شدند، در حالی که ارزش آن اکنون قابل مقایسه با ۱۴ سال پیش نیست. اگر در نظر بگیریم که در حال حاضر ۱۰ هزار بیت کوین حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد، می‌توان با آن امکاناتی نظیر عمارت‌های عجیب و غریب، ماشین‌های لوکس، جزایر خصوصی تا آثار هنری کمیاب دنیا را در اختیار داشت.

شما می‌توانید در عمارت‌های چند میلیون دلاری، پنت‌هاوس، املاک خصوصی واقع در مکان‌های برجسته در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کنید. خودروهای سوپراسپرت نظیر بوگاتی، لامبورگینی، رولزرویس و … از دیگر مواردی است که در کنار عمارت‌ها می‌توان خریداری کرد. قایق‌های تفریحی مجلل با امکانات رفاهی را نیز به این لیست اضافه کنید.

خرید جت خصوصی، آثار هنرمندان معروفی نظیر پیکاسو، ون گوگ و عتیقه‌های با ارزش نیز از جمله موارد دیگر هستند. به طور خلاصه، با این میزان بیت کوین که در روز پیتزای بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده شد، می‌توان یک سبک زندگی لوکس را برگزیده، در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده و دور دنیا سفر کرد.

سخن پایانی

روز پیتزای بیت کوین، که در تاریخ ۲۲ مه ۲۰۱۰ (یا ۱ خرداد ۱۳۸۹) رقم خورد، به عنوان روزی تاریخی در جامعه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این روز نمادی از پذیرش و استفاده روزافزون بیت کوین در معاملات و تراکنش‌های دیجیتال در سراسر جهان است. در آن روز، برای اولین بار از بیت کوین برای خرید یک کالا در دنیای واقعی استفاده شد، که نشان از پذیرش آن به عنوان وسیله مبادله در سال‌های ابتدایی پیدایش آن است.

جرمی استوردیوانت، فروشنده پیتزا در آن زمان، بیت کوین‌ها را زمانی که ارزششان چند صد دلار بود، برای سفر به ارز فیات تبدیل کرده است. او همچنین در زندگی روزمره خود گاهی از بیت کوین استفاده می‌کند. از سوی دیگر، لازلو هانیچ از خرید پیتزا با ۱۰هزار بیت کوین هیچ‌گاه پشیمان نبوده و از اینکه در بخشی از تاریخ اولیه بیت کوین حضور داشته، خوشحال است.

ارزش بیت کوین‌های روز پیتزا در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار یا ۳۶ تریلیون تومان است، که نشان از افزایش چشمگیر ارزش این رمزارز از روزهای اولیه آن دارد. این افزایش ارزش به عنوان یک گواهی بر پذیرش و استفاده روزافزون بیت کوین در جهان معاملات دیجیتال تلقی می‌شود، با این حال نباید نوسانات زیاد این ارز را نادیده گرفت. سرمایه‌گذاری در بیت کوین به دلیل ریسک بالای آن نیازمند احتیاط و تصمیم‌گیری آگاهانه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا