گزارش و تحلیل

در فیناپ نوزدهم چه گذشت؟ گردهمایی متفاوت فعالان اکوسیستم ارز دیجیتال ایران

فیناپ نوزدهم

نوزدهمین رویداد FINAP در روز پنجشنبه16 آذر 1402 در تالار ایوان شمس برگزار شد. این اولین تجربه فیناپ در برگزاری رویدادی با موضوع ارزهای دیجیتال بود که فضایی متفاوت از دیگر گردهمایی های این حوزه در سال های اخیر داشت.

نوزدهمین فیناپ شامل 9 سخنرانی و ارائه، 2 پنل بحث و گفتگو و گفتگوی دو طرفه با ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی بود. نقطه قوت فیناپ نوزدهم مانند دوره های قبل، سخنرانی فعالان اکوسیستم فین تک کشور بود که این بار در رابطه با ارزهای دیجیتالی بود که حاوی ایده های جدید و جذابی برای تمامی علاقمندان به این صنعت بود.

اولین پنل بحث به بررسی موضوع پول خصوصی و نقش ارزهای دیجیتال در تحول این شکل از پول در عصر جدید اختصاص داشت که حاوی بخش‌های قابل تاملی به‌ویژه از منظر سیاست‌های کلان اقتصادی بود. .

دومین پنل نیز با حضور مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس، سیدعلی روحانی، معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، نمایندگان انجمن های بلاک چین و فین تک ایران و همچنین برگزار شد. صاحبان مشاغل فعال در زمینه تبادل ارز دیجیتال. در رابطه با قانون گذاری این حوزه در کشور طی سال های گذشته و راه پیش رو برای تنظیم این بخش.

نماینده وزارت اقتصاد در این پنل با اینکه اذعان داشت که دستگاه های حاکمیتی در مورد قانون گذاری ارزهای دیجیتال نظرات متفاوتی دارند، اما به عنوان پایان خوبی برای این بحث، معتقد است که سوال درستی نیست. حاکمیت یا تخریب در صنعت ارزهای دیجیتال، اما ادامه وجود این حوزه. به صورت رسمی یا چیزی شبیه به امروز و در فضای غیررسمی.

فیناپ

یکی از 9 سخنرانی نوزدهمین دوره رویداد FINAP، ارائه بهزاد ناصرفلاح، مدیر بازاریابی دیجیتال گروه ارز دیجیتال بود که در آن با تکیه بر آمار و ارقام موجود در گزارش جامع دیجیتال ایران فضای ارز، تصویر وی فعالیت‌های کسب‌وکارهای ارزهای دیجیتال ایران، رفتار کاربران آن‌ها و نکاتی را که نیازمند توجه این صنعت است، ارائه کرد.

چالش های کاربران ایرانی در استفاده از بسترهای تبادل ارزهای دیجیتال داخلی، زمینه های مناسب برای راه اندازی کسب و کار در حوزه ارزهای دیجیتال با توجه به نیاز سرمایه گذاران ایرانی، جایگاه ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و جهان در شرایط پذیرش دارایی‌های دیجیتال در بین مردم و موانعی که به دلیل عدم شفافیت قانونی در روند توسعه کسب‌وکارها و ایده‌های نوین در این صنعت، یکی از نکات اصلی ارائه ناصر فلاح بود.

در حاشیه رویداد FINAP، مجموعه ErzDigital همچنین از به روزترین نسخه از نقشه اکوسیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتال ایران رونمایی کرد. بر اساس این نقشه، اکنون بیش از 200 کسب و کار با بیش از 2000 نیروی کار فعال وجود دارد که در 13 بخش مختلف خدمات ارائه می دهند. این نقشه در فصل دوم (کسب و کارها) گزارش جامع فضای ارز دیجیتال ایران صفحه 16 قابل مشاهده است.

 

فیناپ در نوزدهمین تجربه برگزاری رویداد خود به خوبی گستردگی صنعت بلاک چین و دارایی های دیجیتال امروز ایران را به تصویر کشیده است. منطقه ای که در کمتر از یک دهه به صورت زیرزمینی در نظر گرفته می شد و تنها به مبادله یا استخراج ارزهای دیجیتال محدود می شد، اکنون به یک اکوسیستم بزرگ متشکل از صدها کسب و کار، شامل هزاران کارگر فعال و میلیون ها کاربر ایرانی تبدیل شده است. و یکی از دغدغه های اصلی نهادهای حاکم برای تنظیم مقررات است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا