معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار برای سرمایه‌گذاری

با گسترش روزافزون فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، بازار اینترنت مالی و فضای اقتصادی جهانی به شدت در حال تغییر است. ارزهای دیجیتال به عنوان یک ابزار جدید و نوآورانه، نه تنها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال ارزش در دنیای دیجیتال، بلکه به عنوان یک کتله بنیادی جدید در ساختار اقتصادی جهانی نیز شناخته می‌شوند.

اما با تنوع بالای ارزهای دیجیتال و رقابت فراوان در این بازار، انتخاب ارزهایی که قابلیت سرمایه‌گذاری موفق را دارند، چالشی پیچیده می‌باشد. به همین دلیل، در این مقاله به معرفی برخی از بهترین ارزهای دیجیتال آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم. با توجه به تحلیل فاندامنتال و دیدگاه شخصی، این ارزها به عنوان گزینه‌هایی که ممکن است در چرخه صعودی بعدی موفقیت‌آمیز باشند، معرفی خواهند شد. اما لازم به ذکر است که تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری همواره به تحلیل دقیق و شناخت عمیق از بازار و ریسک‌های مربوطه نیاز دارد.

نگاهی به آینده بازار ارزهای دیجیتال

در این مقاله، با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سایر بازارهای مالی تازه‌تر است، ما شاهد تبدیل آنها به بخشی از جزئیات اساسی بازارهای مالی هستیم. تقریباً غیرممکن است که به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف فکر کنید و فکر سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به ذهنتان خطور نکند.

تب‌وتاب ارزهای دیجیتال به کشور خودمان ایران هم سرایت کرده و این حوزه در سال‌های اخیر در ایران رشد چشمگیری را شاهد بوده است. گزارش جامع ارزهای دیجیتال در ایران که توسط مجموعه ارزدیجیتال گردآوری شده است، تأییدیه‌ای برای همین امر محسوب می‌شود.

با این حال، بازار ارزهای دیجیتال همواره شاهد نوسانات و چرخه‌های صعودی و نزولی بوده است. پس از رشد چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱، این بازار از اوایل سال ۲۰۲۲ وارد یک دوره نزولی شد. اما علی‌رغم شرایط نامساعد در اوایل سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد.

کمتر از ۲۰۰ روز تا رویداد هاوینگ (Halving) بیت‌کوین باقی مانده است. این رویداد در ۴ مه ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد و باعث کاهش نرخ عرضه بیت‌کوین می‌شود. می‌دانیم که میزان پذیرش بیت‌کوین به مرور زمان در حال افزایش بوده و تقاضا برای آن بالاست؛ بنابراین، با توجه به قانون عرضه و تقاضا، کاهش عرضه بیت‌کوین و افزایش تقاضا برای آن منجر به افزایش ارزش بیت‌کوین خواهد شد.

از سوی دیگر، اخبار مرتبط با راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین، احساسات بازار را به سمت مثبتی سوق داده است. این روزها احتمال تصویب راه‌اندازی ETFهای اسپات بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس آمریکا (SEC) شدت گرفته که می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران بیشتری به این حوزه شود.

علاوه بر این‌ها، باید به وضعیت اقتصاد کلان هم توجه کرد. نرخ تورم در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به بالای ۸ درصد رسیده بود. اما این نرخ در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل‌توجهی داشته است. بااین‌حال، فدرال رزرو همچنان بر این باور است که نرخ تورم باید کاهش یابد.

افزایش نرخ بهره می‌تواند تأثیر منفی روی بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. از طرفی، تشدید تنش‌های جغرافیایی – سیاسی می‌تواند بر قیمت‌ها و زنجیره عرضه جهانی تأثیر منفی بگذارد.

بااین‌حال، انتظار می‌رود که روند کلی اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ بهبود پیدا کند؛ بنابراین، سال ۲۰۲۴ می‌تواند به‌عنوان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود. البته انتخاب درست ارزهای دیجیتال آینده‌پذیر برای سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی ارزهای دیجیتال آینده‌پذیر که نسبت به سایرین قدرت رقابتی بیشتری دارند را معرفی می‌کنیم.

معرفی ارزهای دیجیتال آینده دار

1. بیت کوین (Bitcoin):
به عنوان اولین و پرطرفدارترین ارز دیجیتال، بیت کوین همچنان به عنوان گزینه‌ای اصلی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. و با قابلیت رقابت با ارزهای دیجیتال دیگر و رشد پایدار در طول زمان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال آینده دار برای سرمایه‌گذاری می باشد.

2. اتریوم (Ethereum):
به عنوان پیشروی در زمینه‌ی توکن‌های هوشمند و قرار گرفتن در پشتیبانی از اپلیکیشن‌های DeFi و NFTs، اتریوم از پتانسیل رشد بالایی برخوردار است. با ارائه‌ی فناوری‌های جدید و توسعه اکوسیستم، اتریوم می‌تواند به یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

3. چین لینک (Chainlink):
به عنوان یک پلتفرم اتصال داده‌های خارجی به بلاک‌چین، چین لینک نقش مهمی در توسعه‌ی اپلیکیشن‌های DeFi و توکن‌های هوشمند ایفا می‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و همچنین شراکت‌های برجسته، چین لینک می‌تواند در آینده به یکی از ارزهای دیجیتال پرطرفدار تبدیل شود.

4. سولانا (Solana):
با ارائه‌ی تراکنش‌های سریع و هزینه‌های پایین، سولانا به عنوان یک پلتفرم بلوک‌چین مقیاس‌پذیر و کارآمد شناخته می‌شود. با رشد اکوسیستم DeFi و NFTs، سولانا می‌تواند در آینده نقش مهمی در بازار دیجیتال ایفا کند.

5. کاردانو (Cardano):
کاردانو یک پلتفرم بلوک‌چین با قابلیت‌های مشابه به اتریوم است، اما با توجه به توسعه‌ی تکنولوژی‌های نوین و همچنین امکانات متفاوت، می‌تواند در آینده نقش بزرگی در بازار دیجیتال ایفا کند.

6. پلکادات (Polkadot):
پلکادات به عنوان یک پلتفرم بلوک‌چین متعدد زنجیره‌ای، قابلیت اتصال زنجیره‌های مختلف را دارد. با ارائه‌ی راهکارهای نوین برای مقیاس‌پذیری و امنیت، پلکادات می‌تواند در آینده نقش مهمی ایفا کند.

7. پالیگان (Polygon):
پالیگان به عنوان یک لایه دوم برای اتریوم، امکان اجرای تراکنش‌های سریع و هزینه‌های کم را فراهم می‌کند. با رشد روزافزون کاربران و توسعه اکوسیستم، پالیگان می‌تواند به یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در آینده تبدیل شود.

این ارزها تنها گزینه‌هایی از بین ارزهای دیجیتال موجود هستند که پتانسیل رشد بالایی در آینده دارند و به عنوان گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری مطرح می‌شوند. تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری باید بر اساس تحلیل دقیق و شناخت عمیق از هر پروژه اتخاذ شود.

بیت کوین (BTC)

بیت کوین (BTC)

بیت کوین، به‌وجود آمده در سال 2009، به عنوان اولین ارز دیجیتال در دنیا معرفی شد و از آن زمان تاکنون محبوبیت و ارزش آن به شکل چشمگیری افزایش یافته است. ارزش بازار بیت کوین در زمان نگارش حدود ۶۶۶ میلیارد دلار است. این مقدار ممکن است نسبت به بازار ۱۳ تریلیون دلاری طلا و ۴۵ تریلیون دلاری سهام آمریکا کمتر به نظر برسد، اما ارزش بازار بیت کوین طی ۵ سال گذشته از ۱۰ میلیارد دلار به‌سرعت رشد کرده است.

با پیوستن هر روزه سرمایه‌گذاران جدید به بازار، پذیرش بیت کوین رو به افزایش است، که باعث افزایش فضای قابل‌توجهی برای رشد این ارز دیجیتال می‌شود. در حال حاضر، سهم بیت کوین نسبت به سایر دارایی‌های مالی جهانی کمتر از ۰.۵ درصد است. اما اگر این نسبت در سال‌های آینده به ۱ تا ۱۰ درصد برسد، ارزش بازار بیت کوین می‌تواند به میلیاردها یا حتی تریلیون‌ها دلار افزایش یابد.

راه‌اندازی ETFهای اسپات بیت کوین می‌تواند یکی از عوامل مهمی در افزایش پذیرش این ارز دیجیتال باشد. اگر این میزان از سوی سرمایه‌گذاران خرد و نهادی در سطح جهان ادامه یابد، با توجه به کمیابی و اثر شبکه‌ای رو‌به‌رشد بیت کوین، شاهد رشد قابل‌توجهی برای این ارز دیجیتال خواهیم بود.

همچنین، رویداد مهم هاوینگ بیت کوین و کاهش عرضه آن می‌تواند تأثیر مثبتی بر قیمت آن داشته باشد. تاریخ نشان داده است که پس از هر هاوینگ، ارزش بیت کوین رشد چشمگیری داشته و کل بازار ارزهای دیجیتال هم رشد کرده است؛ بنابراین، بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتالی که آینده خوبی دارد معرفی می‌شود.

اتریوم (ETH)

اتریوم (ETH)

اتریوم، یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین ارزهای دیجیتال است که ارزش بازار بالایی نسبت به سایر آلت‌کوین‌ها دارد. ارزش بازار این پروژه در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۱۵ میلیارد دلار است. اتریوم به عنوان یک پلتفرم لایه اول، از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. در چند سال اخیر، اتریوم به عنوان یک پروتکل مهم و جذاب‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از اصلاحات مهم در اتریوم، طرح EIP-1559 است که باعث می‌شود بخشی از کارمزد تراکنش‌های اتر سوزانده شود و در نتیجه، عرضه این ارز دیجیتال کاهش می‌یابد. همچنین، سازوکار اجماع اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر کرده است که باعث کاهش مصرف انرژی شبکه اتریوم به‌طور چشمگیری شده است.

شرکت‌های معتبری مانند وَن اِک (VanEck) و والکری (Valkyrie) اعلام کرده‌اند که می‌خواهند ETFهای فیوچرز اتریوم را راه‌اندازی کنند. این موضوع به‌عنوان یک نشانه مثبت برای پذیرش بیشتر اتریوم در بازارهای سنتی تلقی می‌شود. بنابراین، به نظر می‌رسد آینده روشنی در انتظار اتریوم باشد و این ارز دیجیتال به‌طور کلی به عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال آینده‌دار در این مقاله معرفی شده است.

چین لینک (LINK)

چین لینک یکی از پروژه‌های ارز دیجیتالی است که به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌ها در آینده شناخته می‌شود. این شبکه قراردادهای هوشمند را به‌صورت غیرمتمرکز به داده‌های دنیای واقعی متصل می‌کند و برای بخش رو به رشد امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای، زیرساخت مهمی فراهم می‌کند.

از زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۷، چین لینک رشد چشمگیری داشته است؛ به‌طوری که قیمت توکن آن، با نام LINK، از ۰.۱۱ دلار به بیش از ۵۲ دلار در سال ۲۰۲۱ رسید. پیشران چین لینک، به عنوان یک اوراکل قدرتمند، مزیت رقابتی خوبی را برای آن به ارمغان آورده است. در حال حاضر، چین لینک با بیش از ۱۰۰۰ پروژه همکاری می‌کند و توانسته جایگاه خود را به‌عنوان یک شبکه اوراکل پیشرو تثبیت کند.

با توجه به گرایش بیشتر شرکت‌ها به حوزه دیفای و صنعت بلاکچین، نیاز به داده‌های جدید و قابل‌اطمینان افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده پتانسیل بلندمدت چین لینک است. علاوه بر این، بنیان‌گذار چین لینک برنامه‌ای را برای اتصال بانک‌های خصوصی با شبکه‌های بلاکچین برای انتقال دارایی‌ها از طریق پروتکل CCIP ارائه کرده است.

با توجه به نقش محوری چین لینک در دیفای و پیشرفت‌های آن، می‌توان گفت که چین لینک یکی از امیدبخش‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال برای آینده است.

سولانا (SOL)

سولانا (SOL)

سولانا به عنوان یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین در جهان، با توانایی پردازش هزاران تراکنش در ثانیه، آینده روشنی دارد. با وجود چالش‌هایی که در سال‌های اخیر با آن روبرو شده، این شبکه همچنان فعال و در حال رشد است. از جمله مشکلاتی که با آن مواجه شده، می‌توان به مسائل فنی که منجر به توقف موقت سولانا شد و ورشکستگی صرافی FTX که یکی از حامیان اصلی آن بود، اشاره کرد.

سولانا فاندیشن، شرکت توسعه‌دهنده پلتفرم سولانا، برنامه‌های متعددی برای بهبود این پلتفرم دارد و سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در اکوسیستم سولانا انجام شده است. این پلتفرم اکوسیستم متنوع‌تری نسبت به رقبای خود دارد و همکاری‌های استراتژیک آن نیز باعث جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران بلندمدت شده است. همچنین، سولانا سهم قابل‌توجهی از بازار NFTها را به خود اختصاص داده و با توجه به پتانسیل‌های بالای آن، در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال آینده‌دار قرار می‌گیرد.

کاردانو (ADA)

کاردانو (ADA)

کاردانو به عنوان یک شبکه بلاک‌چین نوآورانه مبتنی بر اثبات سهام شناخته می‌شود که هدف اصلی آن ایجاد بستری امن، پایدار و مقیاس‌پذیر برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و حوزه دیفای است. ارزش کل قفل شده (TVL) شبکه کاردانو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و تعداد تراکنش‌های روزانه آن نیز ۵۰ درصد نسبت به قبل بیشتر شده است. این رشد تا حد زیادی به‌دلیل راه‌اندازی استیبل کوین جِد (Djed) در ژانویه ۲۰۲۳ بوده است که اولین استیبل کوین غیرمتمرکز در شبکه کاردانو است و به یکی از بزرگ‌ترین پروتکل‌های دیفای در اکوسیستم کاردانو تبدیل شده است.

کاردانو همچنین با ارائه راهکارهای لایه دوم همچون پروتکل هایدرا (Hydra) در حال حرکت به سمت مقیاس‌پذیری بیشتر است. هایدرا با ارائه قابلیت پردازش هم‌زمان تراکنش‌ها، ظرفیت پردازش استخرهای سهام‌گذاری شبکه کاردانو را به هزاران تراکنش در ثانیه برساند. با فرض افزایش تعداد استخرهای سهام‌گذاری شبکه کاردانو، می‌توان انتظار داشت که توان عملیاتی این شبکه در آینده به میلیون‌ها تراکنش در ثانیه برسد.

رویکرد پژوهش‌محور کاردانو موجب روند توسعه آهسته، اما پایدار شده‌ است. همچنین، عدم وجود استیبل کوین‌های بزرگی مثل USDT و USDC در اکوسیستم کاردانو بر میزان غیرمتمرکز بودن آن می‌افزاید؛ بنابراین، انتظار می‌رود که کاردانو آینده روشنی در پیش داشته باشد.

پولکادات (DOT)

پولکادات (DOT)

پولکادات یکی دیگر از پروژه‌های ارزهای دیجیتال آینده‌دار است که در این مقاله معرفی شده است. این پروژه در تلاش است تا دو چالش مهم قابلیت همکاری و مقیاس‌پذیری را حل کند.

نوآوری اصلی پولکادات، معماری چند زنجیره‌ای آن است که امکان جابه‌جایی آسان اطلاعات و تراکنش‌ها را بین زنجیره‌های مختلف فراهم می‌کند. این به‌وسیله معرفی زنجیره‌های موازی (پاراچین) انجام می‌شود که سطوح تازه‌ای از مقیاس‌پذیری را برای فناوری بلاک‌چین به ارمغان می‌آورد.

پولکادات قرار است در آینده قابلیت پاراتردز (Parathreads) را معرفی کند که طی آن بلاک‌چین‌ها می‌توانند بدون نیاز به اسلات اختصاصی، از امنیت شبکه پولکادات بهره‌مند شوند.

این پروژه با تمرکز بر ارائه راهکارهای نوین جهت بهبود قابلیت همکاری و مقیاس‌پذیری، مزیت رقابتی منحصربه‌فردی دارد و در میان رقبا مانند اتریوم، سولانا و کاردانو، به‌عنوان یکی از پروژه‌هایی که به‌دنبال ایجاد بستر مناسبی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است، شناخته می‌شود.

پالیگان (MATIC)

پالیگان (MATIC)

پالیگان یک راهکار نوآورانه لایه دوم برای افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. این پلتفرم با ارائه تراکنش‌های ایمن و سریع‌تر، بار شبکه اصلی اتریوم را کاهش می‌دهد.

آینده پالیگان و ارز دیجیتال آن «MATIC» به نظر امیدوارکننده است. پالیگان با پشتیبانی از قابلیت همکاری میان‌زنجیره‌ای، یک تجربه کاربری یکپارچه و مناسب را فراهم می‌کند.

تیم توسعه پالیگان به‌طور مداوم روی بهبود این پروژه کار می‌کند و به‌دنبال ایجاد نوآوری برای ارتقای قابلیت‌های آن است. تمرکز بر نوآوری به‌همراه نقشه راه روشن، پتانسیل بالایی برای پذیرش گسترده پالیگان ایجاد کرده است.

تیم پالیگان همچنین به بازخوردگیری از جامعه کاربران خود اهمیت می‌دهد و تلاش می‌کند نیازهای آنها را برآورده کند. این رویکرد مشارکتی باعث تقویت حس مالکیت کاربران می‌شود. همچنین پالیگان به‌دنبال ایجاد همکاری با سایر پروژه‌هاست تا راهکارهای نوآورانه‌ای را ازطریق هم‌افزایی ارائه دهد.

اخیراً گوگل کلود (Google Cloud) نیز به یکی از اعتبارسنج‌های شبکه پالیگان تبدیل شده است. این نشان‌دهنده پذیرش روبه‌رشد پالیگان در بین شرکت‌های بزرگ فناوری است. به نظر می‌رسد پالیگان در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از کلیدی‌ترین بازیگران در فضای ارزهای دیجیتال قرار دارد.

سؤالات متداول

1. کدام ارزهای دیجیتال آینده بهتری دارند؟
این سؤال بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله تکنولوژی پشتیبانی شده، کاربردها، توسعه‌دهندگان و جامعه کاربری. ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و کاردانو در بین محبوب‌ترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال هستند. اما انتخاب بهترین ارز بستگی به استراتژی و اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد.

2. آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ چگونه ارزیابی می‌شود؟
آینده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۴ بستگی به رویدادها و تحولاتی دارد که ممکن است تأثیرگذار باشند. این شامل هاوینگ بعدی بیت کوین، افزایش تأیید و تقبل مردم از ارزهای دیجیتال، تغییرات در مقررات و قوانین، ورود نهادهای مالی سنتی به بازار و سایر عوامل می‌شود.

3. آیا سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین همچنان سودآور است؟
بله، سرمایه‌گذاری در بیت کوین همچنان می‌تواند سودآور باشد. اما تصمیم به سرمایه‌گذاری باید با در نظر گرفتن عواملی مانند ریسک، هدف سرمایه‌گذاری، زمان بندی و دانش مالی اتخاذ شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا