گزارش و تحلیل

بررسی عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بیت کوین

بررسی عوامل مؤثر بر افزایش قیمت بیت کوین

بعد از افزایش ۴ درصدی قیمت بیت کوین در روز گذشته و افزایش نزدیک به ۸ درصدی آن در هفته گذشته، هم‌اکنون قیمت بیت کوین در محدوده ۴۶٬۴۰۰ دلار در حال نوسان است.

اما دلیل این موج جدید افزایش قیمت بیت کوین چیست؟ به گفته تحلیلگران، برخی عوامل ازجمله انباشت بیت کوین توسط نهنگ‌ها، قیمت این دارایی را به بالا سوق می‌دهد.

چرا قیمت بیت کوین درحال افزایش است؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند

در واقع، دلیل اصلی افزایش قیمت بیت کوین در حال حاضر به توسعه جدید در صنعت مربوط می‌شود. عرضه ETFهای اسپات در ماه ژانویه (دی) موجب تغییرات مهمی در بازار شده است.

در ابتدا، قیمت به ۴۹٬۰۰۰ دلار افزایش یافت، اما پس از انتقال مقدار زیادی بیت کوین توسط صندوق گری‌اسکیل به صرافی کوین‌بیس سقوط کرد.

دلیل اصلی این افت مربوط به تغییر نوع صندوق گری‌اسکیل بود. قبل از تبدیل به یک ETF، این صندوق مانند یک صندوق بسته عمل می‌کرد و سرمایه‌گذاران مجبور بودند سهام خود را حداقل به‌مدت شش ماه نگه دارند.

زمانی که این صندوق به یک ETF تبدیل شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران مشتاق بودند که سهام خود را نقد کنند.

این امر منجر به فروش مقدار زیادی از بیت کوین‌های صندوق گری‌اسکیل شد که باعث کاهش قیمت شد، حتی به زیر ۳۹٬۰۰۰ دلار. اکنون به نظر می‌رسد که این موج بزرگ فروش آرام گرفته است و خرید بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران بزرگ باعث افزایش دوباره قیمت آن شده است.

جولیو مورنو (Julio Moreno)، رئیس بخش تحقیقات در کریپتوکوانت، می‌گوید:

وی اظهار داشت که هرگاه حاشیه سود تحقق‌نیافته کوتاه‌مدت به صفر می‌رسید، قیمت به کف می‌رسید، اما در سال جاری، با ورود نهنگ‌های بیشتر، قیمت بیت کوین افزایش یافته است. به گفته‌ی او، مجموع دارایی نهنگ‌ها در حال حاضر به بیشترین میزان خود از نوامبر ۲۰۲۲ رسیده است، به عبارتی ۳.۹ میلیون بیت کوین.

نهنگ‌ها به عنوان سرمایه‌گذارانی شناخته می‌شوند که معمولاً بیش از ۱٬۰۰۰ بیت کوین را در اختیار دارند و سال‌ها به آن دست نمی‌زنند. این وضعیت باعث می‌شود که سودهای قابل‌توجهی به دست آورند. این نوع سرمایه‌گذاران با خرید بیشترین تعداد سکه، قیمت را بالا ببرند.

هرچند، به گفته‌ی مورنو، افزایش قیمت بیت کوین تنها به علت فعالیت نهنگ‌ها نیست. کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در اوآندا، اشاره کرده است که در حال حاضر، اشتهای زیادی برای فناوری وجود دارد و این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به هر دو بازار نزدک و ارزهای دیجیتال توجه کنند.

جیمز باترفیل، رئیس تحقیقات در کوین‌شیرز، نیز تصریح کرده است که شرکت‌های صادرکننده ETFهای اسپات نیز به خرید بیت کوین بیشتری روی آورده‌اند.

از زمان عرضه‌ی آن، ETFهای بیت کوین موفقیت چشمگیری داشته‌اند. داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارز دیجیتال، شاید برای ۹ روز متوالی ورود سرمایه را تجربه کرده‌اند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا