اخباربیت کوین

شمارش معکوس برای عرضه ETFهای نقدی بیت کوین؛ اولین درخواست چه زمانی تأیید می‌شود؟

شمارش معکوس برای عرضه ETFهای نقدی بیت کوین

جامعه‌ی دیجیتال ارز با التهابی بیشتر از همیشه در انتظار تصمیمی سرنوشت‌ساز از جانب کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است. این تصمیم، که می‌تواند در کمتر از ۲۰ روز آتی اتخاذ شود، در صورت تأیید، قطعا به عنوان بزرگترین گام قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در تاریخ بشریت نقش‌آفرینی خواهد کرد.

اما بحث‌برانگیزترین سوال در این میان این است که آیا بازار به این خبرها چگونه واکنش نشان خواهد داد؟

فاکس بیزنس در گزارشی اخیر نمایانگر این بوده که کارکنان SEC به‌طور فعال و پیوسته در حال برقراری تماس‌هایی با متقاضیان برای ورود به بازار ETF‌های نقدی بیت کوین بوده‌اند.

در این میان، گفته‌هایی درباره فرآیند دقیق این رسیدگی‌ها و دستورالعمل‌های قابل قبول از سوی کمیسیون به میان آمده است.

SEC خود را محدود کرده به تنها در نظر گرفتن درخواست‌هایی که تراکنش‌های آن‌ها بی‌واسطه و به صورت نقدی انجام می‌شوند، نه از طریق بیت کوین یا رمزارزهای دیگر. این خود نشان‌دهنده‌ی تمایل این سازمان به پرهیز از ریسک‌های مرتبط با رمز ارزها است و بیانگر نگرانی‌های موجود نسبت به پول‌شویی و سایر مفاسد اقتصادی است که ممکن است بیت کوین به آن دامن زند.

نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، سبب شده تا برخی از کارشناسان پیش‌بینی کنند که SEC ممکن است در این مدت نسبتاً کوتاه، به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد.

با این حال، با نزدیکی تعطیلات کریسمس و احتمال غیاب بسیاری از کارمندان این سازمان، فعالیت‌های SEC کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود که شرکت‌ها تا تاریخ ۲۹ دسامبر (۸ دی) باید اصلاحیه‌های خود را ارسال داشته باشند.

دیوید وایزبرگر، مدیرعامل کوین روتس، در این بین کاملاً خوش‌بین است و می‌گوید:

«براساس آنچه که از وضعیت همه درخواست‌های راه‌اندازی ETF‌های نقدی بیت کوین مشخص است، به نظر می‌رسد که SEC به سوی مدل‌هایی با پایه‌گذاری مالی نقدی حرکت کرده، که مانع اصلی پیش رویشان پیش از تایید درخواست‌ها می‌باشد.

درحالی که هیچ یقینی درباره زمان‌بندی وجود ندارد، این احتمال قوی وجود دارد که SEC قبل از مهلت بعدی خود در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی)، این درخواست‌ها را تافید کند.»

مهلت مورد نظر در تاریخ ۱۰ ژانویه، آخرین فرصت برای بررسی درخواست‌های ETF نقدی بیت کوین ارائه شده توسط کتی وود و شرکت معتبر Ark ۲۱Shares می‌باشد.

پیش‌بینی کارشناسان از واکنش قیمت به تأیید ETFها

کارشناسان QCP Capital به تازگی اعلام کردند که استقبال از اولین ETF نقدی بیت کوین ممکن است منجر به اعمال سناریوی «با شایعه بخر و با خبر بفروش» گردد، زیرا این تأیید می‌تواند با کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت بیت کوین همراه باشد.

آن‌ها همچنین اصلاح بازار را پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند تا سطح ۳۶٬۰۰۰ دلار رخ دهد، پیش از آنکه ترند صعودی مجدداً از سر گرفته شود. مقاومت‌های احتمالی در پیش‌رو بر اساس برآورد‌های QCP Capital ممکن است بین رنج‌های قیمتی ۴۵٬۰۰۰ تا ۴۸٬۰۰۰ دلار قرار داشته باشد.

شمارش معکوس برای عرضه ETFهای نقدی بیت کوین؛ اولین درخواست چه زمانی تأیید می‌شود؟
نمودار یک روزه قیمت بیت کوین

تحلیلگران سرشناس جی‌پی مورگان هم در حدود یک ماه پیش در یادداشتی به این مسئله پرداختند که تأیید درخواست‌های ETFهای نقدی بیت کوین چه واکنشی در قیمتها ایجاد خواهد کرد. نگاه این بانک بزرگ نسبت به تأثیرگذاری صعودی و پایدار این رویداد موردانتظار بر بازار همچنان خوش‌بین نیست.

نیکولاس پانیگیرتزاغلو، به عنوان یکی از استراتژیست‌های ارشد جی‌پی مورگان، نکته‌ی مهمی را طرح کرده است:

«به جز سرمایه‌های کاملاً جدید که ممکن است وارد این ETFهای تازه تأیید شده شوند، احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه سرمایه‌های موجود درمحصولات مالی فعلی که به نوعی به بیت‌کوین وابسته‌اند، مانند صندوق بیت‌کوین گری‌اسکیل، ETFهای فیوچرز و سهام شرکت‌های استخراج بیت کوین، به این ETFهای نوظهور منتقل شوند.»

پانیگیرتزاغلو همچنین توجه داده است که ETFهای نقدی بیت کوین در کانادا و اروپا مدتی است که وجود دارند ولی تا کنون استقبال قابل توجهی از جانب سرمایه‌گذاران ندیده‌اند، که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عدم تمایل عمیق‌تر به این نوع از محصولات باشد.

در پایان، همچون جامعه‌ی علاقمند به ارزهای دیجیتال، ما نیز در یک شمارش معکوس قرار داریم، منتظر تصمیمی که می‌تواند بر تمام ابعاد مالی در بخش رمزارزها تأثیرگذار باشد.

در همین حال، پیش‌بینی دقیق واکنش‌های قیمتی پس از تایید احتمالی می‌تواند مثل نوشتن روی آب باشد: پر از امکانات، اما ناپایدار و آسان به دست نیامده.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا