گزارش و تحلیل

۳ دلیل اصلی علت سقوط بیت کوین در ژانویه

سقوط بیت کوین در ژانویه

 در سال 2023، در اواسط ژانویه (دی)، بیت‌کوین با افزایش ۱۶۰٪ به قیمت ۴۸٬۵۰۰ دلار رسید. اما در ادامه،به گزارش کریپتو پوتیتو با انتشار خبر تأیید ETFهای اسپات، شاهد شکست روند اشباع خرید در بازار بیت‌کوین شدیم.

این منجر به افزایش استراتژی‌های کوتاه‌مدت و فروش دارایی‌ها شد که باعث سقوط قیمت بیت‌کوین به محدوده ۴۲٬۰۰۰ دلاری شد. این افت قیمت همراه با سخت‌تر شدن شرایط اقتصاد کلان و افزایش قدرت دلار پس از یک رکود چند ماهه، منجر به افزایش احساسات نزولی نسبت به روند کلی قیمت بیت‌کوین در ماه ژانویه (دی) شد.

این تجربه نشان می‌دهد که فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری می‌توانند بر روند قیمت بیت‌کوین تأثیر گذار باشند.

۳ دلیل اصلی علت سقوط بیت کوین در ژانویه

اشباع خرید در بازار با انتشار اخبار ETFهای بیت کوین

با انتشار اخبار مربوط به تأیید یا رد ETFهای بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، صنعت ارزهای دیجیتال در ماه‌های پس از رأی دادگاه استیناف به سود گری‌اسکیل در اوت (مرداد) گذشته هیجان‌زده شد. این اتفاقات و رویدادها باعث افزایش قیمت بیت‌کوین در ماه اکتبر (مهر) شد که میانگین نرخ مبادله بیت‌کوین در مدت کمی بیش از چهار ماه حدود ۸۰٪ افزایش یافت.

با انتشار هفته‌به‌هفته اخبار جدید در مورد پیشرفت روند از بین بیش از ده‌ها متقاضی عرضه ETFهای اسپات، قیمت بیت‌کوین به بالاترین میزان خود رسید. نرخ بازگشت سرمایه سالانه بیت‌کوین به بیش از ۲۰۰٪ رسید و این امر منجر به پیش‌بینی اصلاح قیمت بیت‌کوین توسط جی‌پی مورگان شد.

کسب سود توسط معامله‌گران کوتاه‌مدت بیت کوین

گروهی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به استراتژی‌های بلندمدت انباشت و نگهداری بدون فروش پیروی می‌کنند و از فروش دارایی‌ها پرهیز می‌کنند. اما معامله‌گران روزانه و آربیتراژ قیمت در ماه ژانویه (دی) تمایل به کسب سود داشتند.

آنتونی ترنچف، یکی از بنیان‌گذاران شرکت وام‌دهنده ارزهای دیجیتال نکسو، می‌گوید که کاهش قیمت بیت‌کوین در این ماه نمونه‌ای از پدیده «با شایعات بخر، با انتشار اخبار بفروش» در بازارهای دارایی‌های زودنقد بود.

شرکت مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری «موتلی فول» در گزارش خود به نکته مهمی اشاره کرده و آن این است که برخی از معامله‌گران با استراتژی‌های کوتاه‌مدت، با افزایش خوش‌بینی نسبت به تأیید درخواست ETFهای بیت‌کوین، قیمت بیت‌کوین را افزایش دادند و سپس با کاهش هیجانات به‌سرعت ذخیره سود کردند.

سخت‌ترشدن شرایط اقتصاد کلان، احساس نزولی بازار

سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی عموماً باعث افزایش احساسات نزولی و نگرانی در بازار می‌شود. این شرایط می‌تواند تأثیرات منفی روی قیمت بیت‌کوین و سایر بازارهای مالی داشته باشد.۳ دلیل برای سقوط بیت کوین در ژانویه

به عنوان مثال، روند قیمت بیت‌کوین در ژانویه (دی) به دلیل شرایط اقتصادی کلان، کاهش یافت و این احساسات نزولی بر بازار حاکم شد. تحلیلگران صرافی بیت‌فینکس نیز انتظار دارند که در صورت ادامه اصلاح قیمت، سطوح حمایت کلیدی در حدود ۳۸٬۰۰۰ دلار و ۳۶٬۰۰۰ دلار قرار بگیرند. اما افزایش ۵٪ قیمت در روز جمعه ممکن است یک نشانه امیدوارکننده باشد. در زمان نگارش این گزارش، قیمت بیت‌کوین در محدود ۴۲٬۰۹۰ دلاری در حال نوسان بود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا